Dubbel zoveel automatische voertuigen over een kruispunt

mitAutomatische voertuigen kunnen de capaciteit van nu nog met verkeerslichten geregelde kruispunten verdubbelen. Dat blijkt uit een modelstudie van het MIT.

Het is voorlopig nog een blik in de toekomst, want de studie van het Massachusetts Institute of Technology, het Swiss Institute of Technology (ETHZ), en het Italian National Research Council (CNR) gaat uit van de situatie waarbij alle auto’s zijn voorzien van geavanceerde communicatiemogelijkheden.

Dat biedt de mogelijkheid de naderingssnelheid van auto’s te optimaliseren en exact te bepalen wanneer de auto bij de kruising aankomt. Alle onregelmatigheden die het rijgedrag van de menselijke bestuurder met zich meebrengt worden daardoor genivelleerd en dat brengt de winst.

Het is zo mogelijk om de gemiddelde wachttijd bij een geregelde tweestrookskruising met om de drie seconden een naderende auto terug te brengen van vijf seconden tot minder dan één seconde in de autonome ongeregelde kruispuntvariant.

De winst loopt op naarmate de intensiteit toeneemt. Zeker als je de auto’s groepeert in platoons en die vervolgens een bepaald tijdslot toewijst, naar analogie van hetgeen in de luchtvaart gebeurt.

Met iedere twee seconde een naderende auto zou de wachttijd oplopen tot 99 seconden op een met verkeerslichten geregelde kruispunt. De MIT-oplossing zou een wachttijd opleveren van slechts 2,5 seconde.

Maar, zo benadrukt MIT, de oplossing werkt alleen als alle auto’s kunnen worden aangestuurd door het kruispunt. Als één auto niet meedoet, loopt de zaak in het honderd. Tot het zover is, zijn verkeerslichten nog onmisbaar.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.