Google werkt aan alles omvattend verkeersmanagement platform

Columbus_OH
(c) Ron Reiring [CC BY 2.0], via Wikimedia Commons
Het aan Google gelieerde bedrijf Sidewalk Labs werkt aan een verkeersmanagement platform dat alle verkeerssoorten moet gaan omvatten.

Het platform wordt aangeduid als Flow. Het maakt gebruik van bekende en nieuwe data-inwinstrategieën en analysemethoden. Door de veelheid van data waarover Google kan beschikken is het aantal toepassingsmogelijkheden vrijwel onbegrensd.

Zo wint Google enorme hoeveelheden data in uit smartphones. Bij de ontwikkeling van deze inwintechnieken werkt het bedrijf daarbij in ons land onder meer samen met TNO en de TU Delft.

Daarnaast komt data uit een netwerk van Wi-Fi kiosken, die Google aan het neerzetten is, te beginnen in New York. En ook de Google Streetview auto’s verzamelen data, bijvoorbeeld over de beschikbaarheid van van parkeerplaatsen op straat. Daarnaast zal Google uiteraard ook andere beschikbare data gebruiken, bijvoorbeeld afkomstig van beheerders van parkeervoorzieningen.
Google is daarbij beter dan wie ook in staat om ritmotieven en daaruit voorkomende verkeersbewegingen te analyseren. Bovendien wil men door het combineren van data van verschillende steden inzicht krijgen in de effecten van verkeersbeleid, de aanleg nieuwe wegen, mobility services, beloningsystemen, enzovoort.

In het toekomstbeeld dat Google voor ogen heeft, leidt dit alles ook tot een herdefiniëring van het openbaar vervoer. Onder meer door diensten als Uber en Lyft en auto- en fietsdeelsystemen te integreren met het reguliere ov. Subsidies bedoeld voor groepen ov-gebruikers zouden in de visie van Google moeten worden aangepast zodat deze reizigers van dergelijke alternatieven gebruik kunnen maken.

Ook wil Google het parkeren stroomlijnen. Behalve kennis over de beschikbaarheid van parkeervoorzieningen, biedt Flow ook mogelijkheden om de parkeertarieven aan te passen aan de vraag. Men claim dat de inkomsten daardoor met 10 procent zijn te verhogen. En het Flow-platform moet het ook mogelijk maken makkelijker parkeerplaatsen tijdelijk te delen cq. te verhuren, een Airbnb voor auto’s.

De plannen van Sidewalk Labs, dat pas vorig jaar van start ging, nemen snel serieuze vorm aan. Het initiatief draait mee in een groot demonstratieproject van de Amerikaanse overheid waarvoor vele tientallen miljoenen dollars zijn uitgetrokken. Een deel van de plannen zal daarmee wellicht in de stad Columbus in Ohio worden gerealiseerd.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Google werkt aan alles omvattend verkeersmanagement platform - VerkeersNet

Google werkt aan alles omvattend verkeersmanagement platform

Columbus_OH
(c) Ron Reiring [CC BY 2.0], via Wikimedia Commons
Het aan Google gelieerde bedrijf Sidewalk Labs werkt aan een verkeersmanagement platform dat alle verkeerssoorten moet gaan omvatten.

Het platform wordt aangeduid als Flow. Het maakt gebruik van bekende en nieuwe data-inwinstrategieën en analysemethoden. Door de veelheid van data waarover Google kan beschikken is het aantal toepassingsmogelijkheden vrijwel onbegrensd.

Zo wint Google enorme hoeveelheden data in uit smartphones. Bij de ontwikkeling van deze inwintechnieken werkt het bedrijf daarbij in ons land onder meer samen met TNO en de TU Delft.

Daarnaast komt data uit een netwerk van Wi-Fi kiosken, die Google aan het neerzetten is, te beginnen in New York. En ook de Google Streetview auto’s verzamelen data, bijvoorbeeld over de beschikbaarheid van van parkeerplaatsen op straat. Daarnaast zal Google uiteraard ook andere beschikbare data gebruiken, bijvoorbeeld afkomstig van beheerders van parkeervoorzieningen.
Google is daarbij beter dan wie ook in staat om ritmotieven en daaruit voorkomende verkeersbewegingen te analyseren. Bovendien wil men door het combineren van data van verschillende steden inzicht krijgen in de effecten van verkeersbeleid, de aanleg nieuwe wegen, mobility services, beloningsystemen, enzovoort.

In het toekomstbeeld dat Google voor ogen heeft, leidt dit alles ook tot een herdefiniëring van het openbaar vervoer. Onder meer door diensten als Uber en Lyft en auto- en fietsdeelsystemen te integreren met het reguliere ov. Subsidies bedoeld voor groepen ov-gebruikers zouden in de visie van Google moeten worden aangepast zodat deze reizigers van dergelijke alternatieven gebruik kunnen maken.

Ook wil Google het parkeren stroomlijnen. Behalve kennis over de beschikbaarheid van parkeervoorzieningen, biedt Flow ook mogelijkheden om de parkeertarieven aan te passen aan de vraag. Men claim dat de inkomsten daardoor met 10 procent zijn te verhogen. En het Flow-platform moet het ook mogelijk maken makkelijker parkeerplaatsen tijdelijk te delen cq. te verhuren, een Airbnb voor auto’s.

De plannen van Sidewalk Labs, dat pas vorig jaar van start ging, nemen snel serieuze vorm aan. Het initiatief draait mee in een groot demonstratieproject van de Amerikaanse overheid waarvoor vele tientallen miljoenen dollars zijn uitgetrokken. Een deel van de plannen zal daarmee wellicht in de stad Columbus in Ohio worden gerealiseerd.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.