App biedt fietser groene golf

sibike
(c)Siemens

Het groene-golf-systeem voor fietsers dat door Siemens dit voorjaar werd aangekondigd, is voor het eerst in de praktijk getest. Op een proeftraject reduceerde de speciale smartphone-app het aantal stops voor fietsers met bijna eenderde.

Het principe van het zogenaamde SiBike-systeem is simpel. Fietsers installeren een app op hun smartphone en langs de weg worden virtuele triggerpoints geplaatst. De positie van de fietser wordt met GPS vastgesteld. Zodra een fietser het virtuele triggerpoint passeert, stuurt de app een signaal naar de verkeersregelinstallatie. Die zet het verkeerslicht op groen of verlengt de groentijd. Is een fietser in een groene golf, dan wordt zeker gesteld dat het merendeel van de fietsers in de buurt ook van de groene golf gebruik kan maken. Voordeel van het systeem is dat er weinig investeringen nodig zijn langs de weg.

In de Duitse stad Marburg is het systeem voor het eerst op bescheiden schaal getest. Op een traject van 700 meter konden 15 proefpersonen het uitproberen. Op het traject bevonden zich 6 kruispunten, waarbij fietsers gewoonlijk gemiddeld drie keer moesten stoppen. Na installatie van de app daalde het aantal stops met 30 procent.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

App biedt fietser groene golf - VerkeersNet

App biedt fietser groene golf

sibike
(c)Siemens

Het groene-golf-systeem voor fietsers dat door Siemens dit voorjaar werd aangekondigd, is voor het eerst in de praktijk getest. Op een proeftraject reduceerde de speciale smartphone-app het aantal stops voor fietsers met bijna eenderde.

Het principe van het zogenaamde SiBike-systeem is simpel. Fietsers installeren een app op hun smartphone en langs de weg worden virtuele triggerpoints geplaatst. De positie van de fietser wordt met GPS vastgesteld. Zodra een fietser het virtuele triggerpoint passeert, stuurt de app een signaal naar de verkeersregelinstallatie. Die zet het verkeerslicht op groen of verlengt de groentijd. Is een fietser in een groene golf, dan wordt zeker gesteld dat het merendeel van de fietsers in de buurt ook van de groene golf gebruik kan maken. Voordeel van het systeem is dat er weinig investeringen nodig zijn langs de weg.

In de Duitse stad Marburg is het systeem voor het eerst op bescheiden schaal getest. Op een traject van 700 meter konden 15 proefpersonen het uitproberen. Op het traject bevonden zich 6 kruispunten, waarbij fietsers gewoonlijk gemiddeld drie keer moesten stoppen. Na installatie van de app daalde het aantal stops met 30 procent.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.