Parkshuttle baan wordt field lab zelfrijdend vervoer

parkshuttleDe Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) heeft de concessie Parkshuttle met een periode van twee jaar verlengd. De baan van de Parkshuttle wordt opengesteld voor andere partijen om nieuwe vormen van zelfrijdend vervoer te testen.

Sinds 1999 rijden de onbemande voertuigen van de Parkshuttle tussen metrostation Kralingse Zoom in Rotterdam en bedrijvenpark Rivium in Capelle aan den IJssel. Dit jaar vervoeren de zes onbemande wagentjes bijna 300.000 passagiers.

De huidige concessie van Connexxion voor de Parkshuttle-lijn loopt in december af. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag heeft nu besloten deze met twee jaar te verlengen.

Eén van de redenen is dat de markt voor zelfrijdend vervoer volop in ontwikkeling is. Door de concessie te verlengen ontstaat de ruimte om tot een toekomstvisie voor zelfrijdende voertuigen te komen, aldus de MRDH. Daarom ook wordt gedurende de verlengingsperiode aan marktpartijen de mogelijkheid geboden om op de Parkshuttle infrastructuur nieuwe vormen van zelfrijdend vervoer te testen. Op grond van deze resultaten wil MRDH een realistische toekomstvisie voor automatische voertuigen cq. een  Parkshuttle 2.0/3.0 ontwikkelen. MRDH heeft inmiddels met de wegbeheerder Capelle aan den IJssel overeenstemming bereikt over het onderhoud aan de baan dat op korte termijn uitgevoerd wordt, onder andere asfaltering. Verder heeft Capelle de ambitie het systeem eind 2018 te verlengen. In eerste instantie naar een halte bij de Van Brienenoordbrug. Bij deze halte bestaat de mogelijkheid een elektrische fiets te huren, of over te stappen op de Waterbus. De route hier naartoe voert over de openbare weg, waardoor de Parkshuttle straks het eerste systeem moet worden dat daadwerkelijk autonoom rijdt.

Als ontwikkelaar van de automatische voertuigen is 2getthere al bezig met de ontwikkeling van de 3e generatie zelfrijdende voertuigen, die geschikt moeten zijn om gemengd met ander verkeer te kunnen rijden. De voertuigen zijn lichter, bi-directioneel waardoor keerlussen tot de verleden tijd horen en uitgerust met airconditioning. Het eerste prototype is eind januari 2017 beschikbaar en zal wellicht worden ingezet op het verlengde traject.

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.