Einde Sensor City nabij

Het ambitieuze project Sensor City in Assen staat op omvallen. Het project moest een proefterrein worden voor bedrijven die de inzet van sensoren wilden testen, bijvoorbeeld voor de verkeersinformatie in en rond de stad.

Veel verder dan half gelukte experimenten met toepassingen als de Rijstijlmonitor, Navigatie Plus en Slimmer Reizen is het nooit gekomen. Dat gebeurde via kastjes in de auto die communiceerden met een sensornetwerk in de stad en die de verzamelde informatie doorgaf via een tablet in de auto. Ook werd de Reisalarm App getest.

Aan de experimenten deden slechts 150 automobilisten mee, die de systemen in de praktijk weinig  gebruikten. Zo bleek het multimodale reisadvies dat deelnemers aangeboden kregen niet aan te slaan. Het aantal uitgebrachte adviezen was is in de praktijk gering. Kennelijk zijn de verkeersproblemen rond Assen nog niet zo groot, dat bijvoorbeeld P+R een alternatief vormt voor een bepaalde reis, aldus een evaluatie van de proef.

Onderdeel van het verkeersproject vormt ook een intelligent parkeerverwijssysteem. Dit systeem moest automobilisten op 15 minuten reisafstand van Assen de mogelijkheid bieden een parkeerplaats te reserveren.

Van recentere datum zijn de plannen om het TT Circuit te voorzien van sensoren om het zo tot een testterrein te maken voor bijvoorbeeld zelfrijdende auto’s. Maar de auto-industrie was er niet in geïnteresseerd.

Parallel werd een bedrijf voor wetenschappelijk onderzoek opgericht (Incas3), dat inmiddels failliet is.  En werden enkele sensor-opleidingen in het leven geroepen waarvoor weinig belangstelling bleek te bestaan.

Sensor City is gefinancierd door de  Europese Unie, het Rijk, provincie Drenthe, gemeente Assen en een consortium van 14 bedrijven zoals Goudappel, Heymans, TomTom en TNO.

Hoewel er tientallen miljoenen in het project zijn gestopt, kampt men inmiddels met een tekort van enkele tonnen en dreigt het definitieve einde van Sensor City, tenzij de gemeente nog voor aanvullende financiering gaat zorgen.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Einde Sensor City nabij - VerkeersNet

Einde Sensor City nabij

Het ambitieuze project Sensor City in Assen staat op omvallen. Het project moest een proefterrein worden voor bedrijven die de inzet van sensoren wilden testen, bijvoorbeeld voor de verkeersinformatie in en rond de stad.

Veel verder dan half gelukte experimenten met toepassingen als de Rijstijlmonitor, Navigatie Plus en Slimmer Reizen is het nooit gekomen. Dat gebeurde via kastjes in de auto die communiceerden met een sensornetwerk in de stad en die de verzamelde informatie doorgaf via een tablet in de auto. Ook werd de Reisalarm App getest.

Aan de experimenten deden slechts 150 automobilisten mee, die de systemen in de praktijk weinig  gebruikten. Zo bleek het multimodale reisadvies dat deelnemers aangeboden kregen niet aan te slaan. Het aantal uitgebrachte adviezen was is in de praktijk gering. Kennelijk zijn de verkeersproblemen rond Assen nog niet zo groot, dat bijvoorbeeld P+R een alternatief vormt voor een bepaalde reis, aldus een evaluatie van de proef.

Onderdeel van het verkeersproject vormt ook een intelligent parkeerverwijssysteem. Dit systeem moest automobilisten op 15 minuten reisafstand van Assen de mogelijkheid bieden een parkeerplaats te reserveren.

Van recentere datum zijn de plannen om het TT Circuit te voorzien van sensoren om het zo tot een testterrein te maken voor bijvoorbeeld zelfrijdende auto’s. Maar de auto-industrie was er niet in geïnteresseerd.

Parallel werd een bedrijf voor wetenschappelijk onderzoek opgericht (Incas3), dat inmiddels failliet is.  En werden enkele sensor-opleidingen in het leven geroepen waarvoor weinig belangstelling bleek te bestaan.

Sensor City is gefinancierd door de  Europese Unie, het Rijk, provincie Drenthe, gemeente Assen en een consortium van 14 bedrijven zoals Goudappel, Heymans, TomTom en TNO.

Hoewel er tientallen miljoenen in het project zijn gestopt, kampt men inmiddels met een tekort van enkele tonnen en dreigt het definitieve einde van Sensor City, tenzij de gemeente nog voor aanvullende financiering gaat zorgen.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.