Reisinformatie vaak ongebruikt

(c) foto: https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat

Je kunt op veel verschillende manieren actuele verkeersinformatie tot je nemen. Via routeinformatiepanelen langs de weg of het navigatiesysteem in de auto. Of gewoon via de radio. Toch maken de meeste automobilisten niet optimaal gebruik van de mogelijkheden.

Dat stelt KiM in het rapport De rol van reisinformatie in het wegverkeer.

De laatste jaren is het aanbod van informatiediensten in omvang en kwaliteit sterk toegenomen. Dit komt vooral door de opmars van smartphones en tablets, die steeds vaker onderweg worden gebruikt. Ook zijn steeds meer voertuigen uitgerust met standaard ingebouwde navigatieapparatuur.

Van de automobilisten heeft 91 procent inmiddels de beschikking over een in-carnavigatiesysteem. Maar slechts een klein deel van hen (35 procent) krijgt hierop filemeldingen en nog een kleiner deel krijgt actuele meldingen binnen.  Bovendien weten automobilisten vaak niet weten welke mogelijkheden hun navigatiesysteem biedt om files te omzeilen, of welke mogelijkheden er überhaupt zijn op het gebied van filemeldingen.

Hoe mensen hun navigatiesystemen of andere on-tripinformatiebronnen gebruiken, blijkt sterk afhankelijk van bepaalde persoonlijkheidskenmerken en van de situaties op de weg. Zo gebruiken automobilisten hun navigatiesysteem vooral om op tijd te komen (zoals een zakelijke afspraak), voor niet-frequente verplaatsingen (een dagje weg, vakantie) of voor lange afstanden en dus niet voor dagelijkse verplaatsingen. Tussen de 21 en 27 procent van de bestuurders raadplegen hun in-carnavigatiesystemen, daarin variërend van ‘incidenteel’ tot ‘altijd’.

Of iemand het advies om een alternatieve route te nemen op zal volgen, is van veel factoren afhankelijk. Die factoren hebben enerzijds betrekking op de automobilist zelf en zijn of haar specifieke reis, maar ook de reisomstandigheden spelen een rol. Zo hebben mensen eerder de neiging hun reisplan aan te passen wanneer hun vertraging toeneemt; een vertragingstijd van maximaal 10 tot 15 minuten accepteren zij nog wel.

Dynamische Route Informatie Panelen (DRIPs) langs de weg bieden ook verkeersinformatie. Adviezen op deze informatieborden worden voornamelijk begrepen en opgevolgd door reizigers die bekend zijn met de omgeving en frequent die specifieke DRIP passeren. De wil om op te volgen blijkt bij DRIPs gemiddeld lager te liggen dan bij navigatiesystemen. De reden hiervoor is dat DRIPs vaak geen advies geven, maar alleen informatie verstrekken over de huidige situatie.

De meeste mensen krijgen hun meldingen over de verkeerssituatie nog altijd via de radio (RDS/TMC), wat gepaard gaat met een vertraging en dus minder effectief is. Automobilisten in de Randstad noemen de radio verreweg het meest als betrouwbaar.

Door de beschikbaarheid van en de toegang tot file-informatie te verbeteren en meer aandacht te hebben voor aspecten die het opvolggedrag van automobilisten zouden kunnen verhogen, kunnen de huidige systemen effectiever gebruikt worden, concludeert KiM.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Reisinformatie vaak ongebruikt - VerkeersNet

Reisinformatie vaak ongebruikt

(c) foto: https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat

Je kunt op veel verschillende manieren actuele verkeersinformatie tot je nemen. Via routeinformatiepanelen langs de weg of het navigatiesysteem in de auto. Of gewoon via de radio. Toch maken de meeste automobilisten niet optimaal gebruik van de mogelijkheden.

Dat stelt KiM in het rapport De rol van reisinformatie in het wegverkeer.

De laatste jaren is het aanbod van informatiediensten in omvang en kwaliteit sterk toegenomen. Dit komt vooral door de opmars van smartphones en tablets, die steeds vaker onderweg worden gebruikt. Ook zijn steeds meer voertuigen uitgerust met standaard ingebouwde navigatieapparatuur.

Van de automobilisten heeft 91 procent inmiddels de beschikking over een in-carnavigatiesysteem. Maar slechts een klein deel van hen (35 procent) krijgt hierop filemeldingen en nog een kleiner deel krijgt actuele meldingen binnen.  Bovendien weten automobilisten vaak niet weten welke mogelijkheden hun navigatiesysteem biedt om files te omzeilen, of welke mogelijkheden er überhaupt zijn op het gebied van filemeldingen.

Hoe mensen hun navigatiesystemen of andere on-tripinformatiebronnen gebruiken, blijkt sterk afhankelijk van bepaalde persoonlijkheidskenmerken en van de situaties op de weg. Zo gebruiken automobilisten hun navigatiesysteem vooral om op tijd te komen (zoals een zakelijke afspraak), voor niet-frequente verplaatsingen (een dagje weg, vakantie) of voor lange afstanden en dus niet voor dagelijkse verplaatsingen. Tussen de 21 en 27 procent van de bestuurders raadplegen hun in-carnavigatiesystemen, daarin variërend van ‘incidenteel’ tot ‘altijd’.

Of iemand het advies om een alternatieve route te nemen op zal volgen, is van veel factoren afhankelijk. Die factoren hebben enerzijds betrekking op de automobilist zelf en zijn of haar specifieke reis, maar ook de reisomstandigheden spelen een rol. Zo hebben mensen eerder de neiging hun reisplan aan te passen wanneer hun vertraging toeneemt; een vertragingstijd van maximaal 10 tot 15 minuten accepteren zij nog wel.

Dynamische Route Informatie Panelen (DRIPs) langs de weg bieden ook verkeersinformatie. Adviezen op deze informatieborden worden voornamelijk begrepen en opgevolgd door reizigers die bekend zijn met de omgeving en frequent die specifieke DRIP passeren. De wil om op te volgen blijkt bij DRIPs gemiddeld lager te liggen dan bij navigatiesystemen. De reden hiervoor is dat DRIPs vaak geen advies geven, maar alleen informatie verstrekken over de huidige situatie.

De meeste mensen krijgen hun meldingen over de verkeerssituatie nog altijd via de radio (RDS/TMC), wat gepaard gaat met een vertraging en dus minder effectief is. Automobilisten in de Randstad noemen de radio verreweg het meest als betrouwbaar.

Door de beschikbaarheid van en de toegang tot file-informatie te verbeteren en meer aandacht te hebben voor aspecten die het opvolggedrag van automobilisten zouden kunnen verhogen, kunnen de huidige systemen effectiever gebruikt worden, concludeert KiM.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.