Is een auto nuttig als sensor?

Foto: Innovatiecentrale

Zijn sensordata uit voertuigen technisch bruikbaar voor verkeersmanagement of andere diensten? Een test op de A58 moet daar meer duidelijkheid in brengen.

De verkeerssituatie op snelwegen wordt in Nederland gemonitord met camera’s en detectielussen. Sensordata uit voertuigen die de positie, snelheid, versnelling en remkracht van een voertuig oppikken kunnen wegbeheerders een nog beter beeld van de toestand op de weg geven. En wellicht ook over de toestand van het wegdek zelf.

Rijkswaterstaat ontwikkelt daarom samen met Duitsland en Oostenrijk in het project Coöperatieve ITS Corridor de dienst Probe Vehicle Data. Recent zijn in dat kader enkele tests uitgevoerd op de Wifi-P infrastructuur van het project Spookfiles A58.

Tijdens de test – die gecoördineerd werd vanuit de Innovatiecentrale in Helmond – verstuurden de On Board Units van passerende testvoertuigen berichten met informatie over het voertuig, zoals de positie en snelheid. De berichten werden verstuurd via een beveiligde ETSI G5 wifi-verbinding. Daarnaast werden ook via het mobiele 3/4G netwerk berichten verzameld uit de testvoertuigen. Hiervoor is de ZOOF-app van het project Spookfiles A58 gebruikt.

De eerste bevindingen zijn positief. De gegevens die de testauto’s verstuurden bleken prima uit te lezen. En via een webviewer waren de exacte locaties en afgelegde routes van de testvoertuigen te zien. De resultaten worden de komende tijd uitvoerig geëvalueerd.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Is een auto nuttig als sensor? - VerkeersNet

Is een auto nuttig als sensor?

Foto: Innovatiecentrale

Zijn sensordata uit voertuigen technisch bruikbaar voor verkeersmanagement of andere diensten? Een test op de A58 moet daar meer duidelijkheid in brengen.

De verkeerssituatie op snelwegen wordt in Nederland gemonitord met camera’s en detectielussen. Sensordata uit voertuigen die de positie, snelheid, versnelling en remkracht van een voertuig oppikken kunnen wegbeheerders een nog beter beeld van de toestand op de weg geven. En wellicht ook over de toestand van het wegdek zelf.

Rijkswaterstaat ontwikkelt daarom samen met Duitsland en Oostenrijk in het project Coöperatieve ITS Corridor de dienst Probe Vehicle Data. Recent zijn in dat kader enkele tests uitgevoerd op de Wifi-P infrastructuur van het project Spookfiles A58.

Tijdens de test – die gecoördineerd werd vanuit de Innovatiecentrale in Helmond – verstuurden de On Board Units van passerende testvoertuigen berichten met informatie over het voertuig, zoals de positie en snelheid. De berichten werden verstuurd via een beveiligde ETSI G5 wifi-verbinding. Daarnaast werden ook via het mobiele 3/4G netwerk berichten verzameld uit de testvoertuigen. Hiervoor is de ZOOF-app van het project Spookfiles A58 gebruikt.

De eerste bevindingen zijn positief. De gegevens die de testauto’s verstuurden bleken prima uit te lezen. En via een webviewer waren de exacte locaties en afgelegde routes van de testvoertuigen te zien. De resultaten worden de komende tijd uitvoerig geëvalueerd.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.