Verkeerslichten krijgen een uniek nummer

Ieder verkeerslicht heeft straks een eigen nummer. Tot nu toe hanteren individuele gemeenten eigen namen en nummers.

Met het Partnership Talking Traffic komt straks voor het eerst data van en over iVRI’s landelijk centraal beschikbaar. Dan moet duidelijk zijn welke data bij welke iVRI hoort en moeten iVRI’s uniek herkenbaar zijn.

Een systeem voor die unieke identificatie is echter nog niet eerder ontwikkeld. Om een unieke nummering mogelijk te maken, is recent in de werkgroep Techniek van het Partnership het document “VRA en geregelde Kruisingsvlak Identificatie” vastgesteld. Dit is een uitwerking van relevante internationale uitspraken en beschrijft de unieke identificatie van VRA’s (verkeersregelautomaten) en Kruisingsvlakken. Het vormt de basis om in die unieke nummering te voorzien.

Nederland heeft hiermee de primeur. Als onderdeel van het naamgevingssysteem is aan elke wegbeheerder in Nederland een eigen unieke ID toegekend, de zogenaamde RoadRegulatorID. Dit volgt de bestaande methodiek die Rijkswaterstaat intern binnen de eigen organisatie al hanteert. Voor het toekennen van unieke ID’s aan Kruisingsvlakken is een systematische codering opgesteld. Hiermee krijgt ook elk Kruisingsvlak in Nederland een unieke IntersectionID.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Verkeerslichten krijgen een uniek nummer - VerkeersNet

Verkeerslichten krijgen een uniek nummer

Ieder verkeerslicht heeft straks een eigen nummer. Tot nu toe hanteren individuele gemeenten eigen namen en nummers.

Met het Partnership Talking Traffic komt straks voor het eerst data van en over iVRI’s landelijk centraal beschikbaar. Dan moet duidelijk zijn welke data bij welke iVRI hoort en moeten iVRI’s uniek herkenbaar zijn.

Een systeem voor die unieke identificatie is echter nog niet eerder ontwikkeld. Om een unieke nummering mogelijk te maken, is recent in de werkgroep Techniek van het Partnership het document “VRA en geregelde Kruisingsvlak Identificatie” vastgesteld. Dit is een uitwerking van relevante internationale uitspraken en beschrijft de unieke identificatie van VRA’s (verkeersregelautomaten) en Kruisingsvlakken. Het vormt de basis om in die unieke nummering te voorzien.

Nederland heeft hiermee de primeur. Als onderdeel van het naamgevingssysteem is aan elke wegbeheerder in Nederland een eigen unieke ID toegekend, de zogenaamde RoadRegulatorID. Dit volgt de bestaande methodiek die Rijkswaterstaat intern binnen de eigen organisatie al hanteert. Voor het toekennen van unieke ID’s aan Kruisingsvlakken is een systematische codering opgesteld. Hiermee krijgt ook elk Kruisingsvlak in Nederland een unieke IntersectionID.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.