‘Gevolg zelfrijdende auto: trek naar stad én platteland’

Bron: Daimler

Het effect van zelfrijdende auto’s op de plaats waar mensen wonen en werken, is tweeledig. Dat concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteit in een recent verschenen onderzoek. Er zijn mensen die vlakbij hun werk in de stad blijven wonen en mensen die juist naar het platteland trekken en op-en-neer reizen naar hun werk in de stad.

De verschillen hangen samen met twee eigenschappen van de zelfrijdende auto, schrijven onderzoekers George Gelauff, Ioulia Ossokina en Coen Teulings in het rapport ‘Spatial effects of automated driving: dispersion, concentration or both?’. Namelijk dat het voertuig mensen precies van deur naar deur kan vervoeren én dat het de ideale plek kan worden om te werken.

Mensen die dat eerste prettig vinden, willen graag in een stad wonen. Ze hoeven niet meer over te stappen op verschillende ov-lijnen of hun auto ver weg te parkeren. Nee, hun auto pikt hen thuis op en zet hen bij het werk weer af. Mensen die graag in de auto werken, zijn juist bereid om verder te reizen, bijvoorbeeld op-en-neer tussen stad en platteland. Reizen is immers geen tijdverlies meer.

Huizenprijzen stijgen

In het eerste geval groeit de bevolking in de stad, ten koste van de regio’s buiten de stad. De huizenprijzen in de stad stijgen dan ook. Maar in het tweede geval verliezen steden juist bevolking, ten gunste van de landelijke gebieden. De huizenprijzen zullen in dat geval juist daar stijgen. Een combinatie van deze twee effecten geeft een gemengd beeld, verwachten de onderzoekers. De grotere steden en bijbehorende buitenwijken trekken alleen maar meer mensen. En de kleinere steden verliezen juist bevolking, deels aan het omliggende landelijk gebied.

Deze conclusie is relevant voor grote steden, stellen de onderzoekers. Immers: die worstelen nu al vaak met overbevolking, laat staan in de toekomst. De conclusie is volgens hen ook relevant voor steden met een uitgebreid OV-netwerk. Het gevaar bestaat namelijk dat zij de grote impact van zelfrijdende auto’s daarop onderschatten.

Zie ook de Blog-bijdrage van de auteurs

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

'Gevolg zelfrijdende auto: trek naar stad én platteland' - VerkeersNet

‘Gevolg zelfrijdende auto: trek naar stad én platteland’

Bron: Daimler

Het effect van zelfrijdende auto’s op de plaats waar mensen wonen en werken, is tweeledig. Dat concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteit in een recent verschenen onderzoek. Er zijn mensen die vlakbij hun werk in de stad blijven wonen en mensen die juist naar het platteland trekken en op-en-neer reizen naar hun werk in de stad.

De verschillen hangen samen met twee eigenschappen van de zelfrijdende auto, schrijven onderzoekers George Gelauff, Ioulia Ossokina en Coen Teulings in het rapport ‘Spatial effects of automated driving: dispersion, concentration or both?’. Namelijk dat het voertuig mensen precies van deur naar deur kan vervoeren én dat het de ideale plek kan worden om te werken.

Mensen die dat eerste prettig vinden, willen graag in een stad wonen. Ze hoeven niet meer over te stappen op verschillende ov-lijnen of hun auto ver weg te parkeren. Nee, hun auto pikt hen thuis op en zet hen bij het werk weer af. Mensen die graag in de auto werken, zijn juist bereid om verder te reizen, bijvoorbeeld op-en-neer tussen stad en platteland. Reizen is immers geen tijdverlies meer.

Huizenprijzen stijgen

In het eerste geval groeit de bevolking in de stad, ten koste van de regio’s buiten de stad. De huizenprijzen in de stad stijgen dan ook. Maar in het tweede geval verliezen steden juist bevolking, ten gunste van de landelijke gebieden. De huizenprijzen zullen in dat geval juist daar stijgen. Een combinatie van deze twee effecten geeft een gemengd beeld, verwachten de onderzoekers. De grotere steden en bijbehorende buitenwijken trekken alleen maar meer mensen. En de kleinere steden verliezen juist bevolking, deels aan het omliggende landelijk gebied.

Deze conclusie is relevant voor grote steden, stellen de onderzoekers. Immers: die worstelen nu al vaak met overbevolking, laat staan in de toekomst. De conclusie is volgens hen ook relevant voor steden met een uitgebreid OV-netwerk. Het gevaar bestaat namelijk dat zij de grote impact van zelfrijdende auto’s daarop onderschatten.

Zie ook de Blog-bijdrage van de auteurs

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.