Den Haag heeft primeur met laadpaal en lantaarnpaal in één

Bron: Gemeente Den Haag

In Den Haag staan laadpalen die ook dienst doen als straatlantaarn. De stad is de eerste in Nederland met zulke zogenoemde laadlantaarns.

Het gaat om drie laadlantaarns op bedrijventerrein Zichtenburg/Kerketuinen aan de Kerketuinenweg. Elke laadlantaarn heeft twee laadpunten voor elektrische auto’s.

De laadlantaarns maken deel uit van een proef die de stad samen met Stedin en ElaadNL uitvoert. De partijen kijken of ze voldoende gebruiksvriendelijk zijn, en hoe de storingsgevoeligheid is. De proef duurt een half jaar.

Een succes

Blijkt het experiment van de laadlantaarns een succes, dan zal de gemeente er meer neerzetten in de stad. Bijvoorbeeld op plaatsen waar veel vraag is naar laadplekken en behoefte is aan betere verlichting van de openbare weg.

UPDATE 7 december:

Ook in Arnhem worden lichtmasten gebruikt voor het voeden van elektrische auto’s. De werking is alleen iets anders. Sinds het tweede kwartaal van dit jaar loopt in de stad een proef met trolleys die remstroom afgeven aan in een lichtmast geplaatste batterijen. Hieruit kunnen auto-eigenaren vervolgens stroom afnemen om hun elektrische auto op te laden.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Den Haag heeft primeur met laadpaal en lantaarnpaal in één - VerkeersNet

Den Haag heeft primeur met laadpaal en lantaarnpaal in één

Bron: Gemeente Den Haag

In Den Haag staan laadpalen die ook dienst doen als straatlantaarn. De stad is de eerste in Nederland met zulke zogenoemde laadlantaarns.

Het gaat om drie laadlantaarns op bedrijventerrein Zichtenburg/Kerketuinen aan de Kerketuinenweg. Elke laadlantaarn heeft twee laadpunten voor elektrische auto’s.

De laadlantaarns maken deel uit van een proef die de stad samen met Stedin en ElaadNL uitvoert. De partijen kijken of ze voldoende gebruiksvriendelijk zijn, en hoe de storingsgevoeligheid is. De proef duurt een half jaar.

Een succes

Blijkt het experiment van de laadlantaarns een succes, dan zal de gemeente er meer neerzetten in de stad. Bijvoorbeeld op plaatsen waar veel vraag is naar laadplekken en behoefte is aan betere verlichting van de openbare weg.

UPDATE 7 december:

Ook in Arnhem worden lichtmasten gebruikt voor het voeden van elektrische auto’s. De werking is alleen iets anders. Sinds het tweede kwartaal van dit jaar loopt in de stad een proef met trolleys die remstroom afgeven aan in een lichtmast geplaatste batterijen. Hieruit kunnen auto-eigenaren vervolgens stroom afnemen om hun elektrische auto op te laden.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.