Utrecht zet fors in op autodelen

De gemeente Utrecht wil autodelen populairder maken en gaat het daarom makkelijker maken om deelauto’s te gebruiken of de eigen auto te delen. In een parkeergarage in de buurt van de binnenstad komen meer plekken voor deelauto’s en deel(bak)fietsen. Daarnaast gaan de parkeertarieven voor deelauto’s omlaag naar het bewonerstarief. Verder worden diverse doelgroepen met campagnes benaderd om een auto te delen.

De aanpak is onderdeel van het Actieplan Schoon Vervoer 2015-2020. Dat heeft als doel het Utrechtse verkeer schoner te maken. Door de verwachte groei van de stad naar meer dan 400.000 inwoners in 2025 is het nog belangrijker om te komen tot efficiƫnte en duurzame oplossingen voor verkeer en mobiliteit.

Koploper

Nu al heeft Utrecht naar eigen zeggen het hoogste aantal deelauto’s per inwoner in Nederland. Met de nieuwe maatregelen hoopt de stad koploper te blijven. Vooral jongeren zijn volgens de gemeente een interessante doelgroep. Immers: ze hebben vaak wel een rijbewijs, maar nog geen eigen auto.

Utrecht onderzoekt de mogelijkheid van een ‘autodeeltegoed’ voor hen en bekijkt hoe autodelen kan worden gestimuleerd bij studentencomplexen. Samen met de andere G4-steden bekijkt de gemeente of het haalbaar is of een auto op een andere plek teruggebracht kan worden dan dat hij gehaald is (one way carsharing).

Onderwerpen: ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VERKEERSNET.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.