Nieuw systeem helpt vrachtwagenchauffeurs met invoegen

Een systeem dat het stuur van een vrachtauto kan overnemen en het voertuig automatisch laat invoegen of laat wisselen van rijstrook. Jan Loof, werktuigbouwkundige aan de TU Eindhoven (TU/e), ontwikkelde deze techniek. Maandag 19 februari promoveert hij op zijn onderzoek.

Aanleiding voor zijn onderzoek is het hoge aandeel vrachtwagens en trailers bij verkeersongevallen, en het feit dat bijna al die ongelukken veroorzaakt worden door menselijk falen. De invoegassistent die Loof ontwikkelde, beweegt eigenhandig het stuur en laat het voertuig automatisch van rijstrook wisselen.

De bestuurder kan altijd ingrijpen, indien nodig. “Dat is een erg belangrijke voorwaarde om de bestuurder zo’n automatisch hulpmiddel te laten accepteren”, zegt Loof. “Het systeem mag de bestuurder nooit overrulen.”

Heel natuurlijk

Het unieke van dit systeem is volgens hem dat het sturen heel natuurlijk gebeurt, zoals de bestuurder dit zelf zou doen. “Er zijn geen voortdurende, kleine stuurcorrecties die je bij andere systemen wel eens ziet”, zegt hij. Uit de eerste praktijktests met personenauto’s bleek volgens hem dat bestuurders zich comfortabel voelen. “Ze worden actief ondersteund, maar houden het gevoel van controle.”

De invoegassistent moet nog wel doorontwikkeld worden, erkent Loof. Het moment van invoegen moet de chauffeur nu nog handmatig aan het systeem door te geven. Uiteindelijk is het de bedoeling dat een stuursysteem eigenhandig bepaalt wanneer het voertuig het beste kan invoegen, maar de benodigde technologie hiervoor is voorlopig nog niet gereed, vertelt Loof. “Maar nu al kan dit systeem gebruikt worden om het voertuig automatisch rechtuit te laten rijden. Dat vermindert al de belasting voor chauffeurs.”

Auteur: Nadine Kieboom

1 reactie op “Nieuw systeem helpt vrachtwagenchauffeurs met invoegen”

Cees Wildervanck|19.02.18|12:26

Dat verreweg de meeste ongevallen door menselijke fouten en overtredingen worden veroorzaakt is niet nieuwe en geldt voor alle verkeersdeelnemers. Niet duidelijk wordt wat dit systeem toevoegt als het net zo stuurt als een chauffeur en vooral als de chauffeur moet beslissen wanneer hij gaat invoegen. Dáár zit nu net het kritieke punt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.