Een passagier in een zelfrijdende auto. Bron: archief Zelfrijdend vervoer

Wagenpark van provincie Noord-Brabant levert data voor zelfrijdende auto

Tien inspectieauto’s van de provincie Noord-Brabant gaan als proef 560 kilometer provinciale weg daar nauwkeurig scannen met camera’s. De gegevens worden direct verwerkt in een High Definition-kaart die zelfrijdende auto’s in de nabije toekomst kunnen gebruiken om te navigeren.

Doel van de proef is ervaren of inspectievoertuigen inderdaad als sensor kunnen dienen, hoe snel zij voldoende data verzamelen voor een goede kaart en of die kaart ook kan helpen bij het efficiënt beheren van de wegen. De proef, met de naam Talking Maps, duurt maximaal twee jaar en gebeurt in samenwerking met de provincie Noord-Brabant, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de bedrijven V-Tron en AND.

De camera’s gaan heel precies allerlei gegevens detecteren en interpreteren: verkeersborden, wegmarkering, snelheidsbeperkingen, aantal rijstroken, zebrapaden, putdeksels en andere objecten op de wegen. En al die informatie wordt direct vertaald in HD-kaarten. Alle data wordt niet in een keer verzameld, het proces verloopt in meerdere fases: eerst worden de belijning en de verkeersborden in kaart gebracht, later volgt mogelijk andere weginformatie. De camera registreert overigens alleen informatie over de weg, benadrukken de betrokken partijen. Er worden volgens hen geen kentekens of andere weggebruikers gescand.

Onderzoeken

Als de kaart ingetekend is, gaat de provincie onderzoeken op welke manier ze ingezet kan worden in het dagelijks wegbeheer. Mogelijk sluiten binnenkort enkele andere wegbeheerders aan bij de proef. Als die na twee jaar succesvol blijkt te zijn, kunnen mogelijk alle wegbeheerders en andere partijen van het camerasysteem en de HD-kaarten gebruik gaan maken.

De verzamelde data is heel waardevol, benadrukken de betrokken partijen. Op basis hiervan weten zelfrijdende auto’s waar ze zich bevinden, hoe ze moeten rijden en moeten reageren in het verkeer. Maar de gegevens kunnen wegbeheerders mogelijk ook gebruiken om te zien of de verkeersborden goed op hun plek staan en of de wegbelijning nog voldoende van kwaliteit is.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Wagenpark van provincie Noord-Brabant levert data voor zelfrijdende auto - VerkeersNet
Een passagier in een zelfrijdende auto. Bron: archief Zelfrijdend vervoer

Wagenpark van provincie Noord-Brabant levert data voor zelfrijdende auto

Tien inspectieauto’s van de provincie Noord-Brabant gaan als proef 560 kilometer provinciale weg daar nauwkeurig scannen met camera’s. De gegevens worden direct verwerkt in een High Definition-kaart die zelfrijdende auto’s in de nabije toekomst kunnen gebruiken om te navigeren.

Doel van de proef is ervaren of inspectievoertuigen inderdaad als sensor kunnen dienen, hoe snel zij voldoende data verzamelen voor een goede kaart en of die kaart ook kan helpen bij het efficiënt beheren van de wegen. De proef, met de naam Talking Maps, duurt maximaal twee jaar en gebeurt in samenwerking met de provincie Noord-Brabant, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de bedrijven V-Tron en AND.

De camera’s gaan heel precies allerlei gegevens detecteren en interpreteren: verkeersborden, wegmarkering, snelheidsbeperkingen, aantal rijstroken, zebrapaden, putdeksels en andere objecten op de wegen. En al die informatie wordt direct vertaald in HD-kaarten. Alle data wordt niet in een keer verzameld, het proces verloopt in meerdere fases: eerst worden de belijning en de verkeersborden in kaart gebracht, later volgt mogelijk andere weginformatie. De camera registreert overigens alleen informatie over de weg, benadrukken de betrokken partijen. Er worden volgens hen geen kentekens of andere weggebruikers gescand.

Onderzoeken

Als de kaart ingetekend is, gaat de provincie onderzoeken op welke manier ze ingezet kan worden in het dagelijks wegbeheer. Mogelijk sluiten binnenkort enkele andere wegbeheerders aan bij de proef. Als die na twee jaar succesvol blijkt te zijn, kunnen mogelijk alle wegbeheerders en andere partijen van het camerasysteem en de HD-kaarten gebruik gaan maken.

De verzamelde data is heel waardevol, benadrukken de betrokken partijen. Op basis hiervan weten zelfrijdende auto’s waar ze zich bevinden, hoe ze moeten rijden en moeten reageren in het verkeer. Maar de gegevens kunnen wegbeheerders mogelijk ook gebruiken om te zien of de verkeersborden goed op hun plek staan en of de wegbelijning nog voldoende van kwaliteit is.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.