‘Zelfrijdende shuttles wezenlijk onderdeel van MaaS-keten’

Zelfrijdende shuttles zijn een belangrijke bouwsteen van Mobility as a Service (MaaS), betoogt Dennis Mica, business development manager bij 2getthere. Dit bedrijf levert onder andere de shuttles op bedrijvenpark Rivium in Capelle aan den IJssel. Dat die zo’n succes zijn en uitgebreid worden, bewijst volgens hem zijn stelling.

MaaS en zelfrijdende shuttles, niet iedereen legt misschien gelijk de link, zegt Mica tijdens het MaaS Congres 2018 in De Doelen in Rotterdam. “Mensen denken bij MaaS vooral een een platform dat verschillende modaliteiten samenbrengt of aan een app waarmee reizigers makkelijk hun reis kunnen plannen. Maar over het vervoersaanbod zelf hoor ik eigenlijk heel weinig. Terwijl: in mijn perceptie kan MaaS alleen werken als je het aanbod verbetert.”

Groot verschil

En zelfrijdende shuttles zijn daar dus volgens hem een groot onderdeel van. Zulke shuttles verschillen overigens van zelfrijdende auto’s, benadrukt hij. Het eerste grote verschil: in zelfrijdende auto’s zit je alleen of met weinigen, in een shuttle passen meer mensen. Immers: het is geen privé, maar een OV-systeem. Dat maakt zelfrijdende shuttles efficiënter dan zelfrijdende auto’s, onderstreept Mica. Maar er zijn meer verschillen.

Hij pakt er een sheet bij om dat te verduidelijken en wijst op de eerste schets (zie foto). “Dit is een volledig gecontroleerde omgeving. Alle elementen – snelheid, kruisingen, toegang tot de baan en gedrag van weggebruikers en reizigers heb je volledig onder controle. Daar tegenover staat de volledig ongecontroleerde omgeving. Daar heb je geen van die facetten onder controle. Dit is waar de grote autofabrikanten zich op richten.”

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Het gaat nog wel even duren voor dit werkt, zegt Mica. Een auto in elke denkbare omgeving met elk denkbaar scenario om laten gaan is “extreem complex”. En dat zit ‘m niet zozeer in wet- en regelgeving, zegt hij, maar in het veilig en betrouwbaar maken van de auto.

Tussen beide uiterste heb je de semi-gecontroleerde omgeving. Dit terrein én het eerste, daar is 2getthere actief. “We leveren niet alleen voertuigen, maar een compleet systeem: infrastructuur én een supervisie. Met dat laatste is het mogelijk om te zien waar de vloot zich bevindt én kan ingegrepen worden op momenten dat een voertuig rare dingen doet.”

Vervoersvorm

Welke omgeving 2getthere en de opdrachtgever kiezen, hangt af van de vervoersvraag. “Als de vraag groot is en de frequentie hoog is, dan kan het bijna niet anders dan dat een systeem een eigen baan nodig heeft. Wij kunnen in frequenties rijden van onder de 10 seconden. En met platooning kan het zelfs nog korter. Steeds kruisingen dichtgooien wordt een zooitje, zeker in dichtbevolkte gebieden. Dan kunnen die shuttles beter een eigen rijbaan hebben.”

De shuttles van 2getthere op bedrijvenpark Rivium in Capelle aan den IJssel rijden over een eigen baan, maar kruisen ander verkeer wel. En daarmee is het een uniek systeem in de wereld, vertelt Mica. “Dit systeem is nog steeds het enige permanente systeem in de wereld dat zo opereert. Al het andere dat je op de openbare weg ziet, zijn tests, demonstraties en pilots.” En dat al sinds 1999, twee jaar nadat 2getthere een shuttledienst leverde op P3 bij Schiphol Airport.

Last mile-verbinding

De shuttles op het bedrijvenpark doen het goed, vertelt Mica. Dagelijks vervoeren ze 2500 passagiers. Het is, zegt hij, een typische last mile-verbinding. De dienst verbindt metrostation Kralingse Zoom en het Rivium met elkaar, een stuk van 1,8 kilometer waar nauwelijks ander vervoer beschikbaar is. Andere voordelen volgens hem: de shuttles rijden vraagafhankelijk en zijn daardoor flexibel én je bent geen kosten kwijt aan een machinist.

Het systeem wordt helemaal vernieuwd komende jaren (zie foto) en het is de bedoeling dat de shuttles eind 2020, begin 2021 een stuk op de openbare weg gaan rijden. De lijn wordt ook doorgetrokken naar het water, waar een halte van de Waterbus én een deelfietsensysteem komen.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Zelfrijdende shuttles zijn – in ieder geval op deze plek – hét ideale vervoersmiddel, stelt Mica. En de uitbreiding bevestigt dat volgens hem alleen maar. “In de spits rijdt er elke 2,5 minuut een shuttle. Wil je een vergelijkbare service met bijvoorbeeld een bus leveren, dan is dat onbetaalbaar.”

Enige plek

Dat het Rivium de enige plek in Nederland is waar de shuttles vast rijden, verbaast Mica dan ook. Maar een verklaring heeft hij wel. “Wij waren onze tijd ver vooruit hier, dat allereerst. En ten tweede, eerlijk is eerlijk, zo’n systeem opzetten vraagt een flinke investering. Dat verdien je niet terug met een concessie van twee of vijf jaar.”

Een flinke klus dus voor 2getthere op het Rivium. En de uitbreiding is niet het enige project. Volgend jaar levert het bedrijf een groot project op in Dubai: 25 voertuigen gaan een metrostation verbinden met het grootste reuzenrad ter wereld, gebouwd op een nieuw opgespoten eiland. Mica: “Daar gaan we vijfduizend personen per uur per richting vervoeren.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Zelfrijdende shuttles wezenlijk onderdeel van MaaS-keten’ - VerkeersNet

‘Zelfrijdende shuttles wezenlijk onderdeel van MaaS-keten’

Zelfrijdende shuttles zijn een belangrijke bouwsteen van Mobility as a Service (MaaS), betoogt Dennis Mica, business development manager bij 2getthere. Dit bedrijf levert onder andere de shuttles op bedrijvenpark Rivium in Capelle aan den IJssel. Dat die zo’n succes zijn en uitgebreid worden, bewijst volgens hem zijn stelling.

MaaS en zelfrijdende shuttles, niet iedereen legt misschien gelijk de link, zegt Mica tijdens het MaaS Congres 2018 in De Doelen in Rotterdam. “Mensen denken bij MaaS vooral een een platform dat verschillende modaliteiten samenbrengt of aan een app waarmee reizigers makkelijk hun reis kunnen plannen. Maar over het vervoersaanbod zelf hoor ik eigenlijk heel weinig. Terwijl: in mijn perceptie kan MaaS alleen werken als je het aanbod verbetert.”

Groot verschil

En zelfrijdende shuttles zijn daar dus volgens hem een groot onderdeel van. Zulke shuttles verschillen overigens van zelfrijdende auto’s, benadrukt hij. Het eerste grote verschil: in zelfrijdende auto’s zit je alleen of met weinigen, in een shuttle passen meer mensen. Immers: het is geen privé, maar een OV-systeem. Dat maakt zelfrijdende shuttles efficiënter dan zelfrijdende auto’s, onderstreept Mica. Maar er zijn meer verschillen.

Hij pakt er een sheet bij om dat te verduidelijken en wijst op de eerste schets (zie foto). “Dit is een volledig gecontroleerde omgeving. Alle elementen – snelheid, kruisingen, toegang tot de baan en gedrag van weggebruikers en reizigers heb je volledig onder controle. Daar tegenover staat de volledig ongecontroleerde omgeving. Daar heb je geen van die facetten onder controle. Dit is waar de grote autofabrikanten zich op richten.”

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Het gaat nog wel even duren voor dit werkt, zegt Mica. Een auto in elke denkbare omgeving met elk denkbaar scenario om laten gaan is “extreem complex”. En dat zit ‘m niet zozeer in wet- en regelgeving, zegt hij, maar in het veilig en betrouwbaar maken van de auto.

Tussen beide uiterste heb je de semi-gecontroleerde omgeving. Dit terrein én het eerste, daar is 2getthere actief. “We leveren niet alleen voertuigen, maar een compleet systeem: infrastructuur én een supervisie. Met dat laatste is het mogelijk om te zien waar de vloot zich bevindt én kan ingegrepen worden op momenten dat een voertuig rare dingen doet.”

Vervoersvorm

Welke omgeving 2getthere en de opdrachtgever kiezen, hangt af van de vervoersvraag. “Als de vraag groot is en de frequentie hoog is, dan kan het bijna niet anders dan dat een systeem een eigen baan nodig heeft. Wij kunnen in frequenties rijden van onder de 10 seconden. En met platooning kan het zelfs nog korter. Steeds kruisingen dichtgooien wordt een zooitje, zeker in dichtbevolkte gebieden. Dan kunnen die shuttles beter een eigen rijbaan hebben.”

De shuttles van 2getthere op bedrijvenpark Rivium in Capelle aan den IJssel rijden over een eigen baan, maar kruisen ander verkeer wel. En daarmee is het een uniek systeem in de wereld, vertelt Mica. “Dit systeem is nog steeds het enige permanente systeem in de wereld dat zo opereert. Al het andere dat je op de openbare weg ziet, zijn tests, demonstraties en pilots.” En dat al sinds 1999, twee jaar nadat 2getthere een shuttledienst leverde op P3 bij Schiphol Airport.

Last mile-verbinding

De shuttles op het bedrijvenpark doen het goed, vertelt Mica. Dagelijks vervoeren ze 2500 passagiers. Het is, zegt hij, een typische last mile-verbinding. De dienst verbindt metrostation Kralingse Zoom en het Rivium met elkaar, een stuk van 1,8 kilometer waar nauwelijks ander vervoer beschikbaar is. Andere voordelen volgens hem: de shuttles rijden vraagafhankelijk en zijn daardoor flexibel én je bent geen kosten kwijt aan een machinist.

Het systeem wordt helemaal vernieuwd komende jaren (zie foto) en het is de bedoeling dat de shuttles eind 2020, begin 2021 een stuk op de openbare weg gaan rijden. De lijn wordt ook doorgetrokken naar het water, waar een halte van de Waterbus én een deelfietsensysteem komen.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Zelfrijdende shuttles zijn – in ieder geval op deze plek – hét ideale vervoersmiddel, stelt Mica. En de uitbreiding bevestigt dat volgens hem alleen maar. “In de spits rijdt er elke 2,5 minuut een shuttle. Wil je een vergelijkbare service met bijvoorbeeld een bus leveren, dan is dat onbetaalbaar.”

Enige plek

Dat het Rivium de enige plek in Nederland is waar de shuttles vast rijden, verbaast Mica dan ook. Maar een verklaring heeft hij wel. “Wij waren onze tijd ver vooruit hier, dat allereerst. En ten tweede, eerlijk is eerlijk, zo’n systeem opzetten vraagt een flinke investering. Dat verdien je niet terug met een concessie van twee of vijf jaar.”

Een flinke klus dus voor 2getthere op het Rivium. En de uitbreiding is niet het enige project. Volgend jaar levert het bedrijf een groot project op in Dubai: 25 voertuigen gaan een metrostation verbinden met het grootste reuzenrad ter wereld, gebouwd op een nieuw opgespoten eiland. Mica: “Daar gaan we vijfduizend personen per uur per richting vervoeren.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.