‘Mobility as a Service inzetten voor last mile spoorgoederenvervoer’

Mobility as a Service (MaaS) kan prima gebruikt worden voor de ‘last mile’ in het spoorgoederenvervoer. Dat stelt Lina Konstantinopoulou, hoofd Transport en Logisitiek bij ERTICO – ITS Europe. Ze sprak hier woensdag over op railconferentie Smart Rail in Amsterdam.

Spoorvervoerders worstelen met het verzorgen van de last mile bij goederentransport, zo werd duidelijk op de bijeenkomst. Konstantinopoulou stelt dat infrastructuur van openbaar vervoer prima voor dit doel kan gebruikt. “Goederentransport dient op een duurzame manier plaats te vinden. Waarom zouden we metro’s of bussen met passagiers niet gedeeltelijk inzetten voor dit doel?”

Prima oplossing

MaaS heeft volgens haar het voordeel dat het veel modaliteiten met elkaar verbindt. “Dit kan een prima oplossing zijn voor het vervoer van goederen.” Als het aan Konstantinopoulou ligt, zouden goederen bijvoorbeeld vervoerd kunnen worden in een speciale wagon of ruimte in bussen, trams en metro’s. Hoe dat precies in z’n werk moet gaan, is nog wel onduidelijk. “In Finland wordt hier al mee geëxperimenteerd”, benadrukt ze. Finland is pionier op het gebied van Mobility as a Service.

ERTICO – ITS Europe is een organisatie die zich inzet voor onderzoek naar intelligente transportsystemen en het instellen van industriële standaarden. Diverse transportministeries, technologiebedrijven, transportbedrijven en onderzoeksinstellingen zijn bij ERTICO aangesloten. Vanuit Nederland zijn het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en TNO betrokken bij deze organisatie.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is algemeen hoofdredacteur van de ProMedia-vakbladen en is redacteur van zusteruitgave SpoorPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.