Brussels Airport en De Lijn starten proef met zelfrijdende bus

Op luchthaven Brussels Airport start een proefproject met een zelfrijdende elektrische shuttlebus. Het is de bedoeling dat het voertuig tussen het ‘gewone’ verkeer gaat rijden – als een van de eerste in BelgiĆ«. Na de zomer van 2019 starten de testen zonder passagiers bij constructeur 2getthere in Utrecht. Begin 2020 komt de bus naar het vliegveld voor verdere testen.

De plannen voor het project bestonden al langer. In 2015 sloten vliegveld-uitbater Brussels Airport Company en OV-bedrijf De Lijn al een principesamenwerking. Na verder studiewerk en de keuze voor de constructeur zetten beide bedrijven nu hun schouders onder het proefproject.

Testen

2getthere start komende weken het project op. De opdracht bestaat uit twee delen. Het eerste deel omvat de ontwikkeling en het grondig testen van de technologie tot midden 2020. In het najaar van 2019 houdt het bedrijf de eerste voertuigtesten op de eigen terreinen in Utrecht. Als alles goed verloopt, komt de eerste zelfrijdende shuttle rond eind december 2020 naar Brussels Airport voor verdere testritten. Het testtraject voor deze ontwikkelingsfase bevindt zich op bedrijvenzone Brucargo.

De eerste fase met testen en ontwikkeling van de zelfrijdende bus neemt al met al twee jaar in beslag. In deze periode kunnen De Lijn en Brussels Airport Company alle nodige veiligheidstesten uitvoeren in verschillende weersomstandigheden en verkeerssituaties. Tijdens de testperiode zullen nog geen passagiers, bezoekers of personeelsleden meerijden. Dat moet vanaf 2021 gebeuren, als de testresultaten positief zijn.

Projectkosten

Brussels Airport Company en De Lijn verdelen de projectkosten. De Lijn betaalt de kosten van het natraject van mensen die met het openbaar vervoer naar de luchthaven komen. De luchthavenuitbater neemt de kosten voor zijn rekening voor het vervoer van personen dat niet verbonden is met het openbaar vervoer, zoals personeel, bezoekers of passagiers.

Onlangs tekende 2getthere al een overeenkomst met de Nanyang Technological University (NTU) Singapore en het bedrijf SMRT Services. Samen gaan zij een volledig autonoom vervoerssysteem ontwikkelen voor groepen op de NTU-Campus.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.