Zelfrijdende auto moet ruim baan krijgen op A58

Autonoom rijdende voertuigen moeten flink meer ruimte krijgen op de A58. Momenteel rijden als proef al zelfrijdende vrachtwagencolonnes op een deel van de snelweg, maar rijk en regio onderzoeken of dit verder uitgebreid kan worden. Doel is van de A58 een innovatieve snelweg te maken en om de doorstroming tussen Breda en Tilburg te bevorderen. De plannen maken deel uit van een grote investering van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in de aanpak van fileknelpunten op de A58 en de A2.

Op de A58 wordt al geëxperimenteerd met zelfrijdende voertuigen, met name truck platoons. Dat zijn vrachtwagens die via wifi in een colonne op korte afstand van elkaar rijden. Het ministerie, de provincie Noord-Brabant en verschillende gemeentes benoemden het traject al tot testgebied. Bedrijven krijgen hiermee de mogelijkheid om op de openbare nieuwe vervoerstechnieken uit te proberen. Het stuk valt ook onder een Europees project. De bedoeling is om de Rotterdamse haven met slimme vervoerswijzen en technieken te verbinden met het achterland. De A58 speelt namelijk een belangrijke rol in het verbinden van de haven met de haven van Antwerpen en het Ruhrgebied. Eenvijfde deel van het verkeer daar bestaat uit vrachtwagens.

Rijk en regio onderzoeken nu of deze experimenten verder uitgebreid kunnen worden, specifiek tussen knooppunt St. Annabosch in Breda en knooppunt Tilburg West in Tilburg. Doel is om van de A58 een innovatieve snelweg maken. Hier moet niet alleen volop aandacht zijn voor autonoom rijdende auto’s, maar ook voor duurzaamheid. Een andere doelstelling is de doorstroming bevorderen tussen Breda en Tilburg.

Grote investering

Tussen de knooppunten St. Annabosch en Tilburg West moeten ook extra rijstroken komen. Rijkswaterstaat was al gestart met het verbredingsproject voor de aanpalende trajecten van de A58 tussen knooppunt St. Annabosch en Galder en tussen Eindhoven en Tilburg. Volgens planning wordt in de eerste helft van volgend jaar hiervoor het Ontwerp Tracébesluit vastgesteld voor een verbreding naar twee keer drie rijstroken. Dat zijn er nu twee keer twee. De realisatie van de plannen tussen Breda en Tilburg zijn geraamd op 70 miljoen euro. De provincie Noord-Brabant draagt hieraan maximaal 24 miljoen euro bij.

De plannen maken deel uit van een grote investering van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in de aanpak van fileknelpunten. Niet alleen de A58 tussen Breda en Tilburg wordt aangepakt, maar ook de A2 tussen Deil, ‘s-Hertogenbosch en Vught. Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) investeert hier honderden miljoenen in.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VERKEERSNET.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.