Groningen dooft lantaarnpalen langs provinciale wegen

De provincie Groningen wil ’s avonds en ’s nachts de verlichting naast provinciale wegen doven op plekken waar de verkeersveiligheid dit toelaat. Daarom worden op zoveel mogelijk plekken de lantaarnpalen vervangen door andere technieken, zoals reflecterende lijnen op het asfalt. Dit gebeurt nu bijvoorbeeld al op het fietspad tussen Hoogezand en Groningen. 

De provincie wil het gebruik van openbare verlichting beperken om energie te besparen, om lichtvervuiling tegen te gaan en om verstoring voor dieren te beperken. Dit past bij het beleid om de mobiliteit, de infrastructuur en het onderhoud groener en slimmer te maken.

Alternatieven

Om die reden zoekt Groningen dus naar alternatieven voor verlichting op plekken waar lantaarnpalen niet essentieel zijn voor de veiligheid op de weg. De provincie denkt zelf aan alternatieven zoals reflecterend asfalt of reflecterende belichting. “Het verlichtingsbeleid is slim door de verbetering van de verkeersveiligheid en het gebruik van innovatieve technieken.”

Een jaar geleden werden in Groningen al oplichtende fietsoversteekplaatsen aangelegd. Deze oversteekplaatsen werden voorzien van lichtgevende markeringsstrepen en een reflecterende asfaltlaag, die licht geven als er auto- of fietslichten op schijnen. Bovendien staan er naast de wegen ook digitale verkeersborden, die oplichten als een auto het bord nadert.

Lantaarnpalen

De provincie Groningen beheert op dit moment al ruim 3500 lantaarnpalen en daar komen er de komende jaren nog ongeveer 500 exemplaren bij door overname van gemeentelijke verlichting. Maar in de afgelopen acht jaar heeft de provincie ook al 400 lantaarnpalen verwijderd. In 2035 wil de provincie energieneutraal zijn en de besparing op openbare verlichting langs provinciale wegen moet daaraan bijdragen.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals VerkeersNet.nl, SpoorPro.nl en TaxiPro.nl. Ook draagt ze bij aan Nederlands Vervoer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.