
‘ADAS nuttig bij transitie naar volledig autonoom rijden’
Er zijn duidelijke verschillen tussen systemen voor rijassistentie en zelfrijdende voertuigen, maar ADAS-systemen komen wel degelijk van pas bij de ontwikkeling van autonome voertuigen. Dat stelt Timothy Papandreou, voormalig expert bij Waymo en één van de sprekers tijdens het ADAS Congres op 20 september in Autotron Rosmalen.
Papandreou is sinds kort actief met zijn bedrijf Emerging Transport Advisors. Zijn ruime ervaring op het gebied van nieuwe vormen van vervoer en transport vertaalt hij nu in het adviseren, trainen en begeleiden van bedrijven, investeerders en overheden. Tot voor kort werkte Papandreou voor Waymo, de marktleider in zelfrijdende technologie. Daar hield hij zich bezig met het ontwikkelen en onderhouden van strategische partnerschappen. Eerder werkte hij voor de stad San Francisco en hield hij zich onder meer bezig met innovatie en strategie inzake vervoer.
13 miljoen kilometer
“Waymo houdt zich al meer dan negen jaar bezig met het creëren van de meest ervaren bestuurder ter wereld”, stelt Papandreou. “Daarbij is intussen meer dan 13 miljoen kilometer afgelegd op openbare wegen. Waymo realiseerde in Phoenix de eerste volledig zelfrijdende dienst om taxiritten te bestellen en binnenkort zal dat worden uitgebreid. Deze vorm van vervoer is één van de vele gebieden die Waymo verkent en waar het systeem van elke gereden kilometer leert en groeit.”
In zijn werk voor Waymo ontwikkelde Papandreou strategische partnerschappen. “Je kunt dit allemaal niet alleen en dat hoeft ook niet”, benadrukt hij. “We werkten er erg hard aan om te zorgen dat de partnerschappen die we sloten voor de lange termijn waren en dat beide partijen er iets aan hebben.”
Meer veiligheid
Dat idee neemt Papandreou ook mee in zijn adviezen aan bedrijven en overheden nu hij actief is met zijn eigen bedrijf Emerging Transport Advisors. Dat bedrijf draait, zoals de naam al zegt, om opkomende vormen van vervoer en transport. Advanced Driver Assistance Systemen en (deels) zelfrijdende voertuigen behoren daar bij en ze liggen ook in elkaar verlengde. Maar dat wil niet zeggen dat ze hetzelfde zijn, benadrukt Papandreou.
“ADAS bestaat uit verschillende features die de veiligheid van door mensen bestuurde voertuigen ten goede komen. Zeker in combinatie met elkaar kunnen ze veiligheid van bestuurders, passagiers en mensen in het verkeer drastisch verbeteren. Maar een volledig zelfrijdende auto neemt de beslissingen over waarin ADAS de bestuurder juist ondersteunt. Vormen van ADAS die echt helpen om autorijden voor bestuurders, passagiers en andere verkeersdeelnemers veiliger te maken, zijn nuttig in de transitie naar zelfrijdende auto’s.”
Timothy Papandreou is één van de sprekers tijdens het ADAS Congres dat op 20 september plaatsvindt in Autotron Rosmalen. Bekijk hier de rest van het programma, waarna u zich kunt aanmelden voor deelname.