Daimler en Bosch

‘Pak neveneffecten aan bij introductie autonoom vervoer’

Zelfrijdende auto’s hebben twee effecten: trek naar de stad én het platteland. Bron: Daimler.

Autonome voertuigen kunnen de kwaliteit en de prestaties van stedelijke mobiliteit en de omgeving verbeteren, mits ook de neveneffecten worden aangepakt. Dat concludeert Martijn Legêne van de TU Delft in zijn master thesis. Legêne deed onderzoek naar de ruimtelijke impact van autonoom vervoer op de stad Kopenhagen.

Legêne deed zijn onderzoek vanuit het gezamenlijke onderzoeksprogramma Spatial and Transport Impacts of Automated Driving (STAD). Hierin werken diverse universiteiten, overheden en bedrijven samen aan ontwikkelingen op het gebied van autonome mobiliteit.

Onderzoek

In de studie komt naar voren dat autonome voertuigen het huidige transportnetwerk kunnen ontwrichten, doordat de vraag naar vervoer toeneemt. Als er geen tegenmaatregelen genomen worden, dan neemt het autobezit hierdoor toe met verstopping tot gevolg.

Legêne concludeert in zijn onderzoek dat als in Kopenhagen de populariteit van autonome voertuigen stijgt, ook het aandeel van autodeelsystemen moet toenemen. Autodeelsystemen zouden zo’n 27 procent moeten uitmaken van het vervoer in een stadscentrum om de totale mobiliteit te verbeteren. In andere stedelijke gebieden zou dat zo’n 18 procent moeten zijn.

Het is volgens de onderzoeker belangrijk dat inwoners van steden nu al bekend raken met autodeelsystemen, nog voordat autonome voertuigen het straatbeeld gaan bepalen. Als beleidsmakers een afwachtende houding aannemen met het nemen van tegenmaatregelen, dan zullen er verkeersinfarcten ontstaan.

Scenario’s

Legêne geeft in zijn studie inzicht in wenselijke en onwenselijke scenario’s bij de introductie van autonome voertuigen. Een van de scenario’s is dat een autonoom voertuig aantrekkelijk is voor individuen, maar tegelijkertijd voor filevorming zorgt in steden. Een positiever scenario is volgens hem dat autonome voertuigen de efficiëntie van de totale stedelijke mobiliteit verbetert, doordat het bijvoorbeeld onderdeel uit gaat maken van Mobility as a Service (MaaS).

Lees hier het volledige onderzoek.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

'Pak neveneffecten aan bij introductie autonoom vervoer' - VerkeersNet
Daimler en Bosch

‘Pak neveneffecten aan bij introductie autonoom vervoer’

Zelfrijdende auto’s hebben twee effecten: trek naar de stad én het platteland. Bron: Daimler.

Autonome voertuigen kunnen de kwaliteit en de prestaties van stedelijke mobiliteit en de omgeving verbeteren, mits ook de neveneffecten worden aangepakt. Dat concludeert Martijn Legêne van de TU Delft in zijn master thesis. Legêne deed onderzoek naar de ruimtelijke impact van autonoom vervoer op de stad Kopenhagen.

Legêne deed zijn onderzoek vanuit het gezamenlijke onderzoeksprogramma Spatial and Transport Impacts of Automated Driving (STAD). Hierin werken diverse universiteiten, overheden en bedrijven samen aan ontwikkelingen op het gebied van autonome mobiliteit.

Onderzoek

In de studie komt naar voren dat autonome voertuigen het huidige transportnetwerk kunnen ontwrichten, doordat de vraag naar vervoer toeneemt. Als er geen tegenmaatregelen genomen worden, dan neemt het autobezit hierdoor toe met verstopping tot gevolg.

Legêne concludeert in zijn onderzoek dat als in Kopenhagen de populariteit van autonome voertuigen stijgt, ook het aandeel van autodeelsystemen moet toenemen. Autodeelsystemen zouden zo’n 27 procent moeten uitmaken van het vervoer in een stadscentrum om de totale mobiliteit te verbeteren. In andere stedelijke gebieden zou dat zo’n 18 procent moeten zijn.

Het is volgens de onderzoeker belangrijk dat inwoners van steden nu al bekend raken met autodeelsystemen, nog voordat autonome voertuigen het straatbeeld gaan bepalen. Als beleidsmakers een afwachtende houding aannemen met het nemen van tegenmaatregelen, dan zullen er verkeersinfarcten ontstaan.

Scenario’s

Legêne geeft in zijn studie inzicht in wenselijke en onwenselijke scenario’s bij de introductie van autonome voertuigen. Een van de scenario’s is dat een autonoom voertuig aantrekkelijk is voor individuen, maar tegelijkertijd voor filevorming zorgt in steden. Een positiever scenario is volgens hem dat autonome voertuigen de efficiëntie van de totale stedelijke mobiliteit verbetert, doordat het bijvoorbeeld onderdeel uit gaat maken van Mobility as a Service (MaaS).

Lees hier het volledige onderzoek.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.