De betreffende shuttle. FOTO Vias institute

Eerste zelfrijdende shuttle op openbare weg van België rijdt in Han

De nieuwe zelfrijdende shuttle in Han-sur-Lesse is de eerste in België die met passagiers op de openbare weg rijdt. De shuttle vervoert komende weken als proef bezoekers van en naar de grotten van Han. Later volgt er nog een test met een tweede shuttle op een andere toeristische trekpleister. De shuttle is een initiatief van Vias institute en de minister van Mobiliteit François Bellot.

Iets meer dan een jaar geleden heeft Vias institute een eerste test gedaan van een autonome shuttle. Dit was op een afgeschermde terrein bij het Formule 1-parcours Francorchamps in Spa. Een voertuig zonder bestuurder, dat tussen voetgangers en andere voertuigen rijdt in het echte verkeer, is volgens de verkeersveiligheidsorganisatie een primeur voor België. De wegcode moest hiervoor wel aangepast worden.

Toestemming

Sinds 1 mei mogen autofabrikanten en technologiebedrijven tests uitvoeren op Belgische wegen met volledig zelfrijdende auto’s. Tot nu toe moest er altijd iemand in de auto zitten om in te kunnen grijpen. Voor de proeven moeten de bedrijven wel toestemming vragen aan de federale minister van mobiliteit. Ook moeten ze tijdens de testen een operator beschikbaar hebben die vanuit een controlekamer toezicht houdt.

In Nederland is speciale wetgeving hiervoor nog in aantocht. Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur wil de Wegenverkeerswet 1994 wijzigen, zodat bedrijven een vergunning kunnen krijgen om te experimenteren met zelfrijdende voertuigen zonder bestuurder erin. Hierbij moet dan nog wel altijd iemand op afstand het voertuig monitoren en te allen tijde ingrijpen als dat nodig is.

Het wetsvoorstel is een aanvulling op de bestaande experimenteerruimte die de regering momenteel biedt op basis van ontheffingen. Een voorwaarde nu is dat er altijd een bestuurder in de auto zit. Met de aanvulling wil het kabinet toekomstbestendige regelgeving maken. De zogenoemde experimenteerwet zelfrijdende auto ligt op dit moment bij de Eerste Kamer.

Primeur

Terug naar België. Locatie van de proef met de zelfrijdende shuttle is Han-sur-Lesse. De shuttle daar zal in de komende weken volledig zelfstandig een traject van ongeveer 500 meter op de openbare weg afleggen. Hij rijdt van de parking tot vlakbij de loketten om tickets te kopen voor de grotten.

Tekst gaat verder onder de video

“Het doel van Vias institute is om de reacties van passagiers en weggebruikers te bestuderen”, stelt directeur Karin Genoe in een persverklaring. “Zo kunnen we de technologie eventueel verbeteren om er voor te zorgen dat deze voertuigen zich harmonieus en in alle veiligheid in ons verkeer integreren.” De shuttle zal later ook kunnen rijden tot aan de ingang van de grotten van Han, over een traject van meer dan 1,5 kilometer.

Rijbewijs

Om deze test uit te voeren heeft Vias institute nauwgezet de procedure moeten volgen die door de Federale Overheidsdienst Mobiliteit is opgesteld. Daarnaast waren er verschillende praktische problemen die opgelost moesten worden, zoals de inschrijving en de verzekering van het voertuig. Maar ook het rijbewijs van de personen die in geval van een probleem het voertuig moeten bedienen. “Deze test heeft dus op vele gebieden het pad geëffend”, schrijft Vias institute in een persbericht. “Dat maakt de organisatie van dergelijke tests de volgende keer een pak makkelijker.”

Er zijn nog wel wat obstakels die overwonnen moeten worden, erkent Vias instituut. Zo werken de Lidar-sensoren nog niet optimaal. Hevige regen, dichte mist, en zeker sneeuw kunnen ervoor zorgen dat het zicht van de Lidarsensoren belemmerd wordt. Maar ook de publieke infrastructuur is volgens de verkeersveiligheidsorganisatie nog onvoldoende voorbereid op zelfrijdend vervoer. Een laatste belangrijk vraagstuk is de acceptatie door de reiziger. Belangrijk is ook hoeveel vertrouwen mensen hebben in zo’n autonoom voertuig? Willen ze dit wel gebruiken?

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VERKEERSNET.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.