‘Betere samenwerking is een must om succes van ADAS te maken’

De mogelijkheden van ADAS worden te weinig benut en de kennis over de werking van deze rijassistentiesystemen is onvoldoende aanwezig bij automobilisten. Dat vinden Chris Hottentot (ANWB) en Leo Bingen (RAI Vereniging). Tijdens het ADAS Congres op donderdag 20 september – dat op het programma staat tijdens de Leaseauto Testdag 2018 – gaan beide sprekers uitgebreid in op de stappen die door bestuurders, de branche en de overheid moeten worden genomen om ook écht te profiteren van ADAS.

Samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de Vereniging Zakelijke Rijders voerde RAI Vereniging vorig jaar een onderzoek uit onder 1500 zakelijke rijders. Vooraf was bekend dat de auto’s van deze bestuurders waren uitgerust met een of meerdere ADAS-systemen. “Uit het onderzoek kwam naar voren dat veel rijders niet wisten dat zij de systemen in hun auto hadden zitten en of ze die wel of niet ingeschakeld hadden”, vertelt Bingen, beleidsadviseur bij RAI Vereniging. Uit het onderzoek bleek ook dat veel bestuurders niet goed geïnformeerd waren bij de aankoop of aflevering van de auto.

“De huidige generatie ADAS-systemen biedt veel potentie en mogelijkheden om het verkeer veiliger te maken, de doorstroming te verbeteren en om het verkeer duurzamer te maken”, vindt Hottentot, Adviseur Public Affairs bij de ANWB. “Systemen als AEBS (noodremsystemen) verkleinen de kans op een aanrijding of ernstig letsel. Adaptive Cruise Control zorgt ervoor dat er voldoende afstand tot de voorganger wordt gehouden en vermindert het aantal plotselinge remacties. Lane Keeping Systemen ondersteunen een automobilist indien deze van zijn baan dreigt te raken.” Gebrek aan kennis over de mogelijkheden en de techniek – die nog in ontwikkeling is – zorgt ervoor dat er in de ogen van Hottentot nog veel te weinig geprofiteerd wordt van de kansen van ADAS.

Uit onderzoek van Royal HaskoningDHV en de ANWB bleek eerder al dat automobilisten hun ondersteunende rijsystemen vaak overschatten. Hottentot: “Dit komt door een gebrek aan instructies over de mogelijkheden én beperkingen vanuit de dealer. Bij een steekproef onder dealers bleek ook dat autoverkopers bij een proefrit de systemen uitzetten, omdat autokopers mogelijk afgeschrikt worden door de piepjes en meldingen van het systeem. Bovendien is het ook erg verwarrend welke systemen in auto’s zitten, omdat elk merk de systemen een eigen naam geeft. Zo wordt Adaptive Cruise Control door één merk bijvoorbeeld Distronic Plus genoemd. Je moet maar weten wat dat betekent en inhoudt.”

(Het artikel gaat verder onder de foto)

ADAS-systemen zijn nog niet feilloos onder alle omstandigheden en zeker niet zelfrijdend (Chris Hottentot, Adviseur Public Affairs, ANWB)

Volgens Hottentot ontstaat het beeld in de media en wordt het door enkele merken ook zo gebracht, dat voertuigen met ADAS al zelfrijdende voertuigen zijn. “Terwijl de systemen technisch nog niet feilloos zijn onder alle omstandigheden en zeker niet zelfrijdend zijn.” Zo herkennen Lane Keeping Systemen niet altijd de belijning langs de kant van de weg. Slagschaduw en herfstbladeren kunnen bijvoorbeeld invloed hebben op de werking van het systeem. Noodremsystemen houden niet altijd rekening met de wegomstandigheden. “Het kan zijn dat een voertuig op droog wegdek tijdig tot stilstand komt, maar op nat wegdek toch tegen de voorligger botst. Een laagstaande zon kan ook invloed hebben op wat een voertuig wel of niet ziet”, aldus Hottentot.

Verwarring

Het gebruik van diverse marketingnamen is bovendien verwarrend voor de consument, vindt hij. “Het is daarom belangrijk dat gebruikers geïnformeerd worden over de werking en de mogelijkheden en beperkingen van de systemen waarmee zij rijden. Zolang dit niet gebeurt, bestaat de kans dat gebruikers hun systeem overschatten en daardoor juist meer schade rijden dan minder.” Bingen vult aan. “De gebruiker moet daarbij nadrukkelijk op zijn eigen verantwoordelijkheid worden gewezen, met oog op de beperkingen van de systemen.”

Uit de Branchemonitor Schadesector 2018-2030, opgesteld door Automotive Insiders, Oude Essink Business-Advies en Solera, bleek onlangs dat extra veiligheidsuitrusting en rijhulpsystemen er vooralsnog niet voor zorgen dat auto’s met dergelijke technologie minder vaak bij ongelukken betrokken zijn. Integendeel, het zou zelfs leiden tot meer schade.

Het is volgens ANWB belangrijk dat importeurs zich ook bewust worden van de noodzaak om goede informatie te geven. Hottentot: “Verwachtingen niet op te pompen met beelden van zelfrijdende voertuigen, maar eerlijk de mogelijkheden en beperkingen van het systeem uitleggen. Daarbij zou het helpen als er een mate van standaardisatie komt. Hierbij kan het ministerie van I&W een rol spelen in de Europese lobby door te pleiten voor meer standaardisatie.”

Betere informatievoorziening

Bingen vindt niet dat importeurs de verwachting ‘oppompen’. “Ik ben het met Chris eens dat de informatievoorziening beter moet en kan. En daar werken wij vanuit RAI Vereniging momenteel aan, samen met partners zoals de ANWB.” Ook Hottentot vindt het zeer belangrijk dat alle brancheorganisaties, de overheid, het bedrijfsleven en alle andere betrokkenen met elkaar samenwerken om van ADAS een succes te maken. “Alleen door samen te werken kunnen we de informatievoorziening op een hoger niveau brengen en er echt voor zorgdragen dat deze systemen daadwerkelijk een bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid.”

Technisch moeten de systemen bovendien nog beter worden, zodat zij onder (vrijwel) alle omstandigheden goed kunnen functioneren. Bingen: “Dan helpt het als er meer uniformiteit komt in de benaming, de bediening en de werking van deze rijhulpsystemen. Het probleem met ADAS is dat elk systeem nog te zeer verschillend werkt en er dus verschillende verwachtingen kunnen zijn van een systeem. Zo kan een noodremsysteem werken met camera, radar, lidar of een combinatie. Toch kan het effect van ondersteuning verschillend zijn. In het geval van dichte mist kunnen radar en lidar ‘door de mist kijken’, maar dat geldt niet voor een noodremsysteem dat alleen functioneert op basis van een camera.”

Er moet meer uniformiteit komen in de benaming, de bediening en de werking van deze rijhulpsystemen (Leo Bingen, beleidsadviseur RAI Vereniging).

Training en instructie

Het werkt volgens Hottentot niet om algemene instructies te geven over de systemen. “Op dit moment moeten automobilisten op de weg nog te vaak zelf ervaren hoe de systemen werken. Dit bevordert de verkeersveiligheid ook niet. Het zou goed zijn als dealers en importeurs aan autokopers bijvoorbeeld een aanvullende training aanbieden. Daarbij leren ze omgaan met de systemen die voor hun auto van toepassing zijn en daarbij nemen ze kennis van de mogelijkheden én beperkingen, zodat overschatting wordt geminimaliseerd. Zo wordt de potentie van deze systemen uiteindelijk optimaal benut.”

In onderstaande video geeft Chris Hottentot van de ANWB alvast een voorproefje op het ADAS Congres. Het congres staat tijdens de Leaseauto Testdag op donderdag 20 september op het programma bij Autotron Rosmalen. Ga voor het meer informatie, het voorlopige programma en registratie naar de website

https://www.youtube.com/watch?v=EEppfir_RMQ&feature=youtu.be#t=0m124s

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Remco Nieuwenbroek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.