‘Reistijd Amsterdam-Frankfurt met hyperloop nog maar 50 minuten’

Een reis met de hyperloop tussen Amsterdam en Frankfurt met zeven tussenstations zal ongeveer vijftig minuten duren. Hardt Hyperloop maakte woensdag de resultaten bekend van een studie naar de potentie van deze verbinding tijdens de HyperSummit in de Jaarbeurs in Utrecht. Schiphol sluit zich aan bij de verdere ontwikkeling van dit innovatieve vervoersconcept.

Naast de stations van Amsterdam en Frankfurt zullen de Hyperloop-capsules Utrecht, Den Bosch, Eindhoven, Venlo, Düsseldorf, Keulen en Bonn aandoen. Dat betekent echter niet dat in al deze steden wordt gestopt; de hyperloop-capsules gaan direct naar hun bestemming. De buizen waar de capsules met hoge snelheid doorheen schieten hebben verschillende afslagen, die het beste te vergelijken zijn met afslagen van snelwegen.

Nu duurt een reis tussen Amsterdam en Frankfurt over een afstand van 450 kilometer nog ongeveer vier uur. Volgens de partijen is de hyperloop een duurzaam alternatief voor de ongeveer twee miljoen vliegtuigpassagiers per jaar. Dit zou jaarlijks leiden tot een besparing van 83.690 ton aan CO2-uitstoot.

Verbinding Schiphol

Richard Emmerink, directeur Corporate Development van Schiphol, maakt tijdens zijn presentatie bekend een onderzoek te starten naar de haalbaarheid en toepasbaarheid van een hyperloop-verbinding naar de luchthaven. “Innovaties en nieuwe technologieën sluiten goed aan bij de pionierende visie van Schiphol. De luchtvaartsector moet verduurzamen, om de opwarming van de aarde tegen te gaan.”

“Tegelijkertijd wil iedereen vliegen”, stelt hij. “In de afgelopen drie jaar is het aantal vluchten op Schiphol met 25 procent gestegen.” Het is daarom volgens hem belangrijk dat Schiphol samenwerkt met partijen zoals Hardt voor kennisontwikkeling op het gebied van nieuwe mobiliteitsvormen en innovatieve transportnetwerken.

Interesse vanuit de markt

Tijdens de summit wordt duidelijk dat de ondernemingen in de rij staan om zich aan te sluiten bij de ontwikkeling van het nieuwe mobiliteitsconcept. Directeur Hans van den Berg van Tata Steel, de staalfabrikant die zich al in een eerder stadium bij Hardt aansloot, geeft tijdens de summit aan al bezig te zijn met het aanvragen van patenten voor de stalen buizen waar de capsules door getransporteerd worden. Volgens hem zullen de buizen zo’n zeventig procent van de totale investering uitmaken.

Ook voor landen buiten Europa is de hyperloop interessant, verwacht hij. “Wij maken onderdeel uit van Tata Steel India. In India vindt een enorme verstedelijking plaats, zonder dat er goede infrastructuur is.” Volgens hem is de hyperloop ideaal voor landen waar de afstanden groot zijn, zoals in India. Ook NS, Movares en BAM besloten eerder om te investeren in de verdere ontwikkelingen van het hyperloop-concept.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Hyperloop, foto: Hardt Hyperloop/UNStudio

De hyperloop is een innovatief vervoersconcept bedacht door Elon Musk van SpaceX en Tesla, waarbij capsules met snelheden van 1000 kilometer per uur door vacuümbuizen worden geschoten. Dit maakt het mogelijk om in korte tijd lange afstanden af te leggen. Tijdens het congres is het ontwerp van de capsules onthuld met een capaciteit van zestig personen (zie afbeelding bovenin).

De vraag rijst of de hyperloop met een capaciteit van zestig personen per capsule een serieuze concurrent kan zijn van de luchtvaart en de spoorsector. Directeur Tim Houter van Hardt denkt van wel: “De hyperloop maakt het mogelijk om iedere dertig tot zestig seconden een nieuwe capsule af te schieten. Daardoor heeft deze vervoerswijze een zeer hoge capaciteit.”

Testlocatie

Hardt onderzoekt op dit moment de mogelijkheden om een testbaan voor hoge snelheden aan te leggen. Vorig jaar onthulde de start-up op de TU Delft een testbaan van dertig meter voor lage snelheden. Het bedrijf is nu klaar om ook met hoge snelheden te gaan testen. Volgens Houter wordt onder meer gekeken naar een locatie in Gelderland, maar zijn ook andere locaties mogelijk. Voor een testlocatie met een lengte van vijf kilometer is ongeveer een bedrag van 120 miljoen euro nodig. Het bedrijf zoekt nog investeerders die hieraan mee willen werken.

Tijdens de HyperSummit is verder het futuristische ontwerp van het hyperloopstation van de toekomst gepresenteerd door UNStudio. Tijdens het tweede deel van het congres vond er een discussie plaats, waarbij onder meer werd gesproken over het belang van internationale standaarden en interoperabiliteit. Daarbij gingen hyperloop-ontwikkelaars uit Canada, Polen, Spanje en Nederland en overige belanghebbenden met elkaar in gesprek.

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is adjunct-hoofdredacteur van de ProMedia-vakbladen en is redacteur bij de titel SpoorPro.nl

1 reactie op “‘Reistijd Amsterdam-Frankfurt met hyperloop nog maar 50 minuten’”

Michiel van Bokhorst|17.09.18|12:52

De hyperloop moet juist NIET naar de luchthaven gaan, om goed te kunnen concurreren. Anders wordt het een verlengstuk van de luchthaven en wordt er alleen maar meer gevlogen en is alle CO2-voordeel weer weg.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.