De Vision Urbanetic. FOTO Mercedes-Benz Vans

Mercedes-Benz presenteert voertuig van de toekomst: modulair en zelfrijdend

Een elektrisch zelfrijdend voertuig dat het ene moment goederen kan vervoeren en het andere moment passagiers. Een voertuig bovendien dat verbonden is aan een intelligent fleetmanagementsysteem en kan inspelen op vraag en aanbod. Dat is de Vision Urbanetic, een studiemodel dat Mercedes-Benz Vans deze week presenteerde in Kopenhagen. Hij laat zien hoe ver de Duitse fabrikant al is op het gebied van onder andere autonoom vervoer en ridesharing.

De uitdagingen in de stad zijn groot en zullen in de toekomst niet minder worden, schetst Volker Mornhinweg, hoofd van de Vans-divisie van Mercedes-Benz. Hij spreekt een groep van zo’n 300 journalisten toe in een congrescentrum in Kopenhagen. Steden worden groter, dichter bevolkt ook. Goederen, maar ook reizigers moeten vaker en sneller van A naar B. En dat zorgt voor de nodige uitlaatgassen en herrie.

Platform

Mornhinweg en zijn team hebben hard gestudeerd op de problemen en hebben iets gevonden wat bij kan dragen aan de oplossing. “Autonoom vervoer-concepten kunnen voorzien in onze huidige behoeftes en kunnen onze mobiliteitssystemen zoals we die vandaag de dag kennen, verbeteren. Maar autonoom vervoer opent ook de weg naar compleet nieuwe concepten: een geavanceerd holistisch mobiliteitsplatform.”

Tekst gaat verder onder de video.

Kern van dat systeem is een zelfrijdende carrosserie. Daar kunnen losse modules opgezet worden. Eentje voor vervoer van personen – er is plek voor twaalf man. En eentje voor vervoer van goederen – er passen 10 EPAL-palets in.

“Hij is overdag een comfortabel vervoersmiddel en ’s nachts een zeer efficiënt transportmiddel”, zegt Mornhinweg enthousiast. Transport en vervoer scheiden, met als basis één voertuig, zorgt voor optimaal gebruik van weg en wagenpark, is zijn idee. Hij spreekt van een “ground breaking approach”.

Fleetmanagement

De Vision Urbanetic is verbonden aan een slim fleetmanagementsysteem. Dat analyseert continu vraag en aanbod naar vervoer en transport en speelt er op in. Het systeem is bovendien in staat om zelf te leren. Dat moet wagenparkbeheerders helpen bij het flexibel en doelmatig inzetten van hun voertuigen.

Mercedes-Benz is, zo legt Mornhinweg uit, aan het veranderen van een auto-, bus- en truckfabrikant naar een holistische mobiliteitsaanbieder. Met andere woorden: voor alle mobiliteitsvragen kunnen bestuurders, fleetmanagers, maar ook overheden bij het bedrijf terecht. Mercedes-Benz levert een voertuig, OV- en transportmiddel, app en zelflerend fleetmanagementsysteem in één.

Soldaat van Oranje

Dan begint het podium waarop de journalisten uit heel Europa zitten, te bewegen. Precies zoals ook gebeurt in de musical Soldaat van Oranje. Er klinken elektrische beats en lichten schieten door de zaal. Het podium draait verder en komt uit bij de Vision Urbanetic. Te zien is hoe technici de cargomodule van de carrosserie lichten en er een personenvervoermodule op terugplaatsen – een handeling die in nog geen twee minuten gefixt is.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hij rijdt niet van vandaag op morgen op de weg, benadrukt Mornhinweg. Maar hij laat goed zien hoe ver de Duitse fabrikant al is op het gebied van onder meer autonoom vervoer en ridesharing.

Autonoom rijden-techniek

In een van de workshops die na Mornhinweg’s lezing volgen, vertellen Martin Emmerich en Markus Loesch, beiden werkzaam bij de autnoom vervoer-tak van Mercedes-Benz, meer over de zelfrijdende techiek.

“Het zelfrijdend systeem van de Vision Urbanetic bestaat uit zes onderdelen”, legt Emmerich uit. “Sensoren voor het detecteren van objecten. Een computer met voldoende kracht om veel acties in een korte periode uit te voeren. Software voor het verwerken van alle data. Navigatie voor het lokaliseren van het voertuig en het plannen van de route. Een stuur-, rem- en acceleratiesysteem. En tenslotte de interface tussen het voertuig en het ‘holistische ecosysteem’. Alleen als deze alle zes aanwezig zijn en perfect met elkaar samenwerken, dan wordt autonoom rijden in stedelijke omgevingen realiteit.”

Het handelingstraject van de Vision Urbanetic verloopt in vier stappen, legt Emmerich uit. Sense, perceive, decide/plan en act. “Sense doet hij met radar, lidar en camera. Met radar kan hij heel accuraat objecten detecteren: de plaats en de grootte ervan, maar ook de snelheid. Lidar geeft hem een nog beter beeld: de precieze afstand en hoek van het object. Met de camera kan hij het object vervolgens classificeren. En natuurlijk gebeurt dit allemaal tegelijk.”

“In het perceive-statium komt alle sensordata samen. In het decide/plan-traject moet de Vision Urbanetic kiezen uit zeven voorgeprogrammeerde opties. En in de act-fase remt, accelereert en/of stuurt hij.”

Communicatie

Als er geen bestuurder aanwezig is, dan wordt communicatie steeds belangrijker, vertelt zijn collega Loesch. Hij heeft het dan over ‘externe communicatie’: communicatie met andere weggebruikers, ‘interne communicatie: communicatie met passagiers en ‘beyond’: communicatie tussen reizigers en het voertuig.

“Voor de externe communicatie gebruiken we visuele signalen. Die laten de voertuigstatus zien. Twee voorbeelden. Aan de voorkant van de Vision Urbanetic bevindt zich een display waarop woorden als ‘departing’ verschijnen. Verder is het voertuig voorzien van allerlei lichten. Die knipperen als de status verandert. Zo worden bijvoorbeeld voetgangers zich bewust van actie. Aan de zijkanten zitten ook sensoren die in en uit kunnen klappen. Ook die laten veranderende actie zien. Deze features moeten ervoor zorgen dat mensen een hoge mate van vertrouwen krijgen en houden in de Vision Urbanetic.”

Tekst gaat verder onder de video.

Een 360-graden display aan de binnenkant maakt interne communicatie mogelijk, vervolgt Loesch. “Daarop is de status van het voertuig te zien, net als de route en verschillende points of interest op de route. Met geluidsnotificaties geeft de Vision Urbanetic aan als hij op de plaats van bestemming is. En via een touchscherm kunnen reizigers een stop aanvragen of de deur openen.”

Communicatie tussen de reiziger en het voertuig is mogelijk via een speciale app. Hiermee kunnen ze een reis boeken en zich identificeren. Ook krijgen ze via de app aanwijzingen welk voertuig waar op hen wacht.

ViaVan

Met de doorontwikkeling van deze laatste stap is ook een ander onderdeel van Mercedes-Benz bezig. Daarover vertellen Steven Kasih en Christiop Faller, verantwoordelijk voor ‘future transport’ en deelvervoer.

Kasih vertelt over ViaVan, en joint venture van Mercedes-Benz en het Amerikaanse Via, waarbij die eerste de voertuigen inbrengt en de tweede zijn autodeelplatform. Mensen kunnen via een app ritten boeken en worden gelinkt aan anderen die dezelfde kant op moeten. “In de EU zijn we actief in Londen en Amsterdam en sinds vorige week vrijdag ook in Berlijn. Wij bij Mercedes-Benz zijn daar extreem trots op. En trouwens: de vloot in Berlijn is grotendeels elektrisch.”

Instappen

Maar hoe weet je nou in welke auto je moet stappen? Die vraag is nu al belangrijk, maar straks helemaal als er geen bestuurder meer aanwezig is, stelt Faller. “Twee drie maanden geleden ‘bestelde’ ik ergens een ViaVan. Er reden er honderden rond, allemaal zwart. Ik stond op de aangegeven halte en wilde instappen, maar: verkeerde auto. Ik stapte in bij de volgende. Weer de verkeerde. Daarna dacht ik: hoe kunnen we dit probleem oplossen?”

Het antwoord is, zegt hij: ‘augmented reality navigatie’. Op het scherm in de app moet straks een pijl gaan verschijnen boven de juiste auto. Zo kun je er zeker van zijn dat dit de jouwe is.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

De volgende uitdaging, zegt hij, is: hoe kom je de auto binnen? “Nu is er nog een bestuurder aanwezig die open kan doen, maar die verdwijnt in de toekomst. Vandaar dat we een nieuwe vorm van authentificatie ontwikkelen.” Op de deur moet straks een schermpje komen waar een QR-code op verschijnt, voorziet hij. Die moet je via de app gaan scannen. Is dit succesvol, dan gaat de deur open en kan je in de auto.

Mercedes-Benz Vanz-hoofd Mornhinweg is enthousiast over de ontwikkelingen binnen zijn divisie. Uiteindelijk gaan er in de toekomst Vision Urbanetic-achtige autootjes in de stad rijden. Die hebben alles in zich om de kwaliteit van leven in de stad flink te verbeteren. Daar is hij van overtuigd.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Mercedes-Benz presenteert voertuig van de toekomst: modulair en zelfrijdend - VerkeersNet
De Vision Urbanetic. FOTO Mercedes-Benz Vans

Mercedes-Benz presenteert voertuig van de toekomst: modulair en zelfrijdend

Een elektrisch zelfrijdend voertuig dat het ene moment goederen kan vervoeren en het andere moment passagiers. Een voertuig bovendien dat verbonden is aan een intelligent fleetmanagementsysteem en kan inspelen op vraag en aanbod. Dat is de Vision Urbanetic, een studiemodel dat Mercedes-Benz Vans deze week presenteerde in Kopenhagen. Hij laat zien hoe ver de Duitse fabrikant al is op het gebied van onder andere autonoom vervoer en ridesharing.

De uitdagingen in de stad zijn groot en zullen in de toekomst niet minder worden, schetst Volker Mornhinweg, hoofd van de Vans-divisie van Mercedes-Benz. Hij spreekt een groep van zo’n 300 journalisten toe in een congrescentrum in Kopenhagen. Steden worden groter, dichter bevolkt ook. Goederen, maar ook reizigers moeten vaker en sneller van A naar B. En dat zorgt voor de nodige uitlaatgassen en herrie.

Platform

Mornhinweg en zijn team hebben hard gestudeerd op de problemen en hebben iets gevonden wat bij kan dragen aan de oplossing. “Autonoom vervoer-concepten kunnen voorzien in onze huidige behoeftes en kunnen onze mobiliteitssystemen zoals we die vandaag de dag kennen, verbeteren. Maar autonoom vervoer opent ook de weg naar compleet nieuwe concepten: een geavanceerd holistisch mobiliteitsplatform.”

Tekst gaat verder onder de video.

Kern van dat systeem is een zelfrijdende carrosserie. Daar kunnen losse modules opgezet worden. Eentje voor vervoer van personen – er is plek voor twaalf man. En eentje voor vervoer van goederen – er passen 10 EPAL-palets in.

“Hij is overdag een comfortabel vervoersmiddel en ’s nachts een zeer efficiënt transportmiddel”, zegt Mornhinweg enthousiast. Transport en vervoer scheiden, met als basis één voertuig, zorgt voor optimaal gebruik van weg en wagenpark, is zijn idee. Hij spreekt van een “ground breaking approach”.

Fleetmanagement

De Vision Urbanetic is verbonden aan een slim fleetmanagementsysteem. Dat analyseert continu vraag en aanbod naar vervoer en transport en speelt er op in. Het systeem is bovendien in staat om zelf te leren. Dat moet wagenparkbeheerders helpen bij het flexibel en doelmatig inzetten van hun voertuigen.

Mercedes-Benz is, zo legt Mornhinweg uit, aan het veranderen van een auto-, bus- en truckfabrikant naar een holistische mobiliteitsaanbieder. Met andere woorden: voor alle mobiliteitsvragen kunnen bestuurders, fleetmanagers, maar ook overheden bij het bedrijf terecht. Mercedes-Benz levert een voertuig, OV- en transportmiddel, app en zelflerend fleetmanagementsysteem in één.

Soldaat van Oranje

Dan begint het podium waarop de journalisten uit heel Europa zitten, te bewegen. Precies zoals ook gebeurt in de musical Soldaat van Oranje. Er klinken elektrische beats en lichten schieten door de zaal. Het podium draait verder en komt uit bij de Vision Urbanetic. Te zien is hoe technici de cargomodule van de carrosserie lichten en er een personenvervoermodule op terugplaatsen – een handeling die in nog geen twee minuten gefixt is.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hij rijdt niet van vandaag op morgen op de weg, benadrukt Mornhinweg. Maar hij laat goed zien hoe ver de Duitse fabrikant al is op het gebied van onder meer autonoom vervoer en ridesharing.

Autonoom rijden-techniek

In een van de workshops die na Mornhinweg’s lezing volgen, vertellen Martin Emmerich en Markus Loesch, beiden werkzaam bij de autnoom vervoer-tak van Mercedes-Benz, meer over de zelfrijdende techiek.

“Het zelfrijdend systeem van de Vision Urbanetic bestaat uit zes onderdelen”, legt Emmerich uit. “Sensoren voor het detecteren van objecten. Een computer met voldoende kracht om veel acties in een korte periode uit te voeren. Software voor het verwerken van alle data. Navigatie voor het lokaliseren van het voertuig en het plannen van de route. Een stuur-, rem- en acceleratiesysteem. En tenslotte de interface tussen het voertuig en het ‘holistische ecosysteem’. Alleen als deze alle zes aanwezig zijn en perfect met elkaar samenwerken, dan wordt autonoom rijden in stedelijke omgevingen realiteit.”

Het handelingstraject van de Vision Urbanetic verloopt in vier stappen, legt Emmerich uit. Sense, perceive, decide/plan en act. “Sense doet hij met radar, lidar en camera. Met radar kan hij heel accuraat objecten detecteren: de plaats en de grootte ervan, maar ook de snelheid. Lidar geeft hem een nog beter beeld: de precieze afstand en hoek van het object. Met de camera kan hij het object vervolgens classificeren. En natuurlijk gebeurt dit allemaal tegelijk.”

“In het perceive-statium komt alle sensordata samen. In het decide/plan-traject moet de Vision Urbanetic kiezen uit zeven voorgeprogrammeerde opties. En in de act-fase remt, accelereert en/of stuurt hij.”

Communicatie

Als er geen bestuurder aanwezig is, dan wordt communicatie steeds belangrijker, vertelt zijn collega Loesch. Hij heeft het dan over ‘externe communicatie’: communicatie met andere weggebruikers, ‘interne communicatie: communicatie met passagiers en ‘beyond’: communicatie tussen reizigers en het voertuig.

“Voor de externe communicatie gebruiken we visuele signalen. Die laten de voertuigstatus zien. Twee voorbeelden. Aan de voorkant van de Vision Urbanetic bevindt zich een display waarop woorden als ‘departing’ verschijnen. Verder is het voertuig voorzien van allerlei lichten. Die knipperen als de status verandert. Zo worden bijvoorbeeld voetgangers zich bewust van actie. Aan de zijkanten zitten ook sensoren die in en uit kunnen klappen. Ook die laten veranderende actie zien. Deze features moeten ervoor zorgen dat mensen een hoge mate van vertrouwen krijgen en houden in de Vision Urbanetic.”

Tekst gaat verder onder de video.

Een 360-graden display aan de binnenkant maakt interne communicatie mogelijk, vervolgt Loesch. “Daarop is de status van het voertuig te zien, net als de route en verschillende points of interest op de route. Met geluidsnotificaties geeft de Vision Urbanetic aan als hij op de plaats van bestemming is. En via een touchscherm kunnen reizigers een stop aanvragen of de deur openen.”

Communicatie tussen de reiziger en het voertuig is mogelijk via een speciale app. Hiermee kunnen ze een reis boeken en zich identificeren. Ook krijgen ze via de app aanwijzingen welk voertuig waar op hen wacht.

ViaVan

Met de doorontwikkeling van deze laatste stap is ook een ander onderdeel van Mercedes-Benz bezig. Daarover vertellen Steven Kasih en Christiop Faller, verantwoordelijk voor ‘future transport’ en deelvervoer.

Kasih vertelt over ViaVan, en joint venture van Mercedes-Benz en het Amerikaanse Via, waarbij die eerste de voertuigen inbrengt en de tweede zijn autodeelplatform. Mensen kunnen via een app ritten boeken en worden gelinkt aan anderen die dezelfde kant op moeten. “In de EU zijn we actief in Londen en Amsterdam en sinds vorige week vrijdag ook in Berlijn. Wij bij Mercedes-Benz zijn daar extreem trots op. En trouwens: de vloot in Berlijn is grotendeels elektrisch.”

Instappen

Maar hoe weet je nou in welke auto je moet stappen? Die vraag is nu al belangrijk, maar straks helemaal als er geen bestuurder meer aanwezig is, stelt Faller. “Twee drie maanden geleden ‘bestelde’ ik ergens een ViaVan. Er reden er honderden rond, allemaal zwart. Ik stond op de aangegeven halte en wilde instappen, maar: verkeerde auto. Ik stapte in bij de volgende. Weer de verkeerde. Daarna dacht ik: hoe kunnen we dit probleem oplossen?”

Het antwoord is, zegt hij: ‘augmented reality navigatie’. Op het scherm in de app moet straks een pijl gaan verschijnen boven de juiste auto. Zo kun je er zeker van zijn dat dit de jouwe is.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

De volgende uitdaging, zegt hij, is: hoe kom je de auto binnen? “Nu is er nog een bestuurder aanwezig die open kan doen, maar die verdwijnt in de toekomst. Vandaar dat we een nieuwe vorm van authentificatie ontwikkelen.” Op de deur moet straks een schermpje komen waar een QR-code op verschijnt, voorziet hij. Die moet je via de app gaan scannen. Is dit succesvol, dan gaat de deur open en kan je in de auto.

Mercedes-Benz Vanz-hoofd Mornhinweg is enthousiast over de ontwikkelingen binnen zijn divisie. Uiteindelijk gaan er in de toekomst Vision Urbanetic-achtige autootjes in de stad rijden. Die hebben alles in zich om de kwaliteit van leven in de stad flink te verbeteren. Daar is hij van overtuigd.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.