5,5 miljoen euro beschikbaar voor EU-project met zelfrijdende bussen

Systemen ontwikkelen die zelfrijdende bussen kunnen aansturen, dat is de bedoeling van het Europese FABULOS-project. De betrokken partijen, waaronder de gemeente Helmond, hebben deze maand de aanbestedingspapieren gepubliceerd. Ze stellen bijna 5,5 miljoen euro beschikbaar om bedrijven te ondersteunen bij het onderzoek naar en de ontwikkeling van dergelijke systemen.

Zelfrijdende minibussen zijn al in meerdere landen getest, erkennen de projectpartners. Maar er is volgens nog geen “bewezen systeem” beschikbaar voor “beheer en aansturing” van zelfrijdende shuttles in het openbaar vervoer. Zes partijen, verenigd in het FABULOS-project, stellen geld beschikbaar voor het laten ontwikkelen en testen van dergelijke systemen. Ze verwachten dat de oplossingen alomvattend zijn: dus bestaan uit software, hardware, dienstverlening én een wagenpark.

Voorwaarde

FABULOS staat voor Future Automated Bus Urban Level Operation Systems. De gemeente Helmond is betrokken, evenals onder meer de gemeente Gjesdal in Noorwegen, de gemeente Lamia in Griekenland en de STCP, het OV-bedrijf in de regio Porto (Portugal). De leiding is in handen van Forum Virium Helsinki, een Fins kennisplatform waar onder andere Nokia in participeert.

In totaal bedraagt het budget van de partijen 5,5 miljoen. Alle bedrijven en consortia kunnen zich aanmelden. Voorwaarde is wel dat tenminste 50 procent van het onderzoek en de ontwikkeling plaatsvindt in de EU of gelieerde landen. De inschrijving sluit op 31 oktober dit jaar.

2020

Het aanbestedingsproces bestaat uit drie fases. De eerste fase is een haalbaarheidsstudie van de geselecteerde technologieën en voorstellen. In de fase daarna wordt een selectie van de meest veelbelovende concepten ontwikkeld tot nauwkeurig gedefinieerde prototypes en getest.

In de derde fase worden de eerste eindproducten onder realistische omstandigheden getest en vergeleken. Naar verwachting zijn dat er drie. De tests vinden plaats in Estland, Finland, Griekenland, Nederland, Noorwegen en Portugal. Die diensten moeten, als alles lukt, in 2020 operationeel zijn.

LEES OOK: Helmond doet mee in groot onderzoek naar zelfrijdende shuttles in het OV

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.