Zakelijke rijders weinig enthousiast over mobiliteitsbudget

Van de zakelijke rijders overweegt slechts 4 procent om over te stappen op een mobiliteitsbudget, 50 procent schakelt ADAS-systemen wel eens of altijd uit en 70 procent rijdt regelmatig te hard. Dat zijn enkele conclusies uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek (NZO) 2018.

De zakelijke rijder blijkt erg gehecht aan zijn auto. Is de reistijd vergelijkbaar, dan kiest 84 procent toch liever de auto dan het openbaar vervoer.  Slechts 4 procent overweegt om over te stappen op een mobiliteitsbudget. Dit terwijl 20 procent van de werkgevers juist van plan is om op termijn zo’n mobiliteitsbudget aan te bieden. 25 procent biedt het nu al aan.

Sterker nog: werkgevers vinden de auto minder belangrijk als arbeidsvoorwaarde dan een afgewogen mobiliteitsaanbod. Dat is volgens de onderzoekers nog nooit eerder voorgekomen in de historie van het NZO.

Verkeersveiligheid

Er valt ook nog flink wat winst te behalen op het gebied van verkeersveiligheid, zien ze. 88 procent van de zakelijke rijders vindt zichzelf een veiligere weggebruiker dan gemiddeld, maar 70 procent rijdt regelmatig te hard en een derde geeft aan dat het lastig is om de smartphone te negeren. Bovendien blijkt dat bijna de helft rijtaakondersteunende systemen als lane departure warning en lane keeping aid wel eens of altijd uitzet.

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat de aantrekkelijkheid van merken met een EV-aanbod is toegenomen. Dat heeft vooral te maken heeft met de lage bijtelling van 4 procent.

Het NZO brengt jaarlijks de situatie in kaart omtrent zakelijke mobiliteit in Nederland. Het onderzoek werd dit jaar uitgevoerd onder 763 bedrijven en 5.175 berijders. De cijfers zijn deze week gepresenteerd tijdens het Driving Business Event van vakblad Automobiel Management.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VERKEERSNET.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.