Een foto van de voorbereiding van de testweek. Foto DAF

Konvooi vrachtwagens communiceert met elkaar en met verkeerslichten

Er rijden deze week verschillende vrachtwagenkonvooien door Nederland. In totaal maken ze 250 ritten. De trucks zijn uitgerust met technologie als adaptive cruise control en kunnen daardoor dicht op elkaar rijden. Ze kunnen ook communiceren met verkeersregelinstallaties, waardoor ze veilig met z’n allen tegelijk een kruispunt over kunnen.

Dit alles gebeurt onder de noemer Experience Week Connected Transport, een initiatief van Rijkswaterstaat en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Tal van transporteurs, chauffeurs en onderzoeksinstellingen doen mee. Doel is de efficiency, veiligheid en duurzaamheid in de logistiek verbeteren.

Anders

Het testen vindt plaats in drie regio’s. De konvooien rijden van het Albert Heijn-distributiecentrum in Tilburg naar Venlo en Antwerpen, van de Bloemenveiling Aalsmeer naar de Duitse grens en tussen de Maasvlakte, Rotterdam en Dordrecht. Vrijdag 5 oktober is er een slotevent op de ECT Terminal Rotterdam.

De Experience Week Connected Transport is het vervolg op de European Truck Platooning Challenge van april 2016. “Anders dan toen is er van platooning nu geen sprake”, benadrukt senior consultant transport en logistiek Robbert Janssen van TNO tegen Nieuwsblad Transport. “Het gaat hier om konvooien waarbij de chauffeurs zelf rijden.”

iVRI’s

Dynniq zorgt voor de connectie tussen de trucks en intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s). Spil hierin is de app GreenFlow for Trucks die chauffeurs op hun telefoon moeten hebben. Nadert het konvooi, dan krijgen de iVRI’s een seintje. Slimme software past timing aan, zodat de vrachtwagens met z’n allen veilig en zonder te stoppen de kruispunten over kunnen.

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bespreekt na de testweek met de betrokken bedrijven waar de kansen liggen, wat de successen zijn en waar nog verbeteringen nodig zijn.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VERKEERSNET.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.