Beeld van de eerste proef op 7 februari 2010.

TNO organiseert demo van spookfile op A270

Beeld van de eerste proef op 7 februari 2010.
Beeld van de eerste proef op 7 februari 2010.
Beeld van de eerste proef op 7 februari 2010.

Spookfiles ontstaan vooral op een drukke snelweg, waar bestuurders veranderen in snelheid of baanvak om verschillende redenen. Door deze wisselingen moet achterliggend verkeer reageren, waardoor er een schokgolfeffect optreedt. Hierdoor ontstaan files, zonder ogenschijnlijke reden. TNO voert in februari 2010 een unieke demonstratie uit op de A270 bij Helmond waarin real life wordt aangetoond dat coöperatief rijden spookfiles kan voorkomen. Coöperatief rijden is als voertuigen met elkaar communiceren over de situatie verderop op de weg. In totaal gaan 100 auto’s de weg op. Op een rijstrook zullen 50 auto’s met technologie voor coöperatief rijden uitgerust zijn op de andere 50 auto’s zonder technologie. Vooraan rijden auto’s een spookfile opwekken. Het experiment moet aantonen dat op de baan met coöperatieve auto’s de filevorming minimaal is.

Demo van Japanse proef met coöperatief rijden

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.