Een van de shuttles in België. FOTO Vias institute

Tweede test met shuttle in België stuk uitgebreider

In het Belgische Eigenbrakel is vorige week een tweede test gestart met een zelfrijdende shuttle. Het busje rijdt over een traject dat vijf maal zo lang is en op technologisch vlak complexer is dan bij de eerste test die vorige maand begon in Han-sur-Lesse.

Eén maand geleden vond in Han-sur-Lesse de allereerste test met een autonome shuttle op de openbare weg in België plaats. Op een traject van ongeveer 500 meter rijdt sindsdien een zelfrijdend busje zonder bestuurder rond. In Eigenbrakel rijdt sinds deze week een soortgelijke shuttle over een traject van 2,4 kilometer, ofwel bijna 5 maal zo lang. Hij rijdt vanaf de Leeuw van Waterloo tot aan de hoeve van Hougoumont.

De uitdagingen tijdens deze nieuwe test zijn groter dan bij de eerste test, stelt Vias institute, dat betrokken is bij de experimenten. Bij de eerste test rijdt de shuttle vrijwel alleen rechtdoor. Nu zitten er enkele bochten in het parcours dat bovendien licht glooiend is. De weg is op sommige stukken veel smaller en wordt niet alleen gebruikt door fietsers en voetgangers, maar ook door boeren die met hun tractor naar het veld rijden. De shuttle detecteert al deze weggebruikers en past zijn gedrag hierop aan.

Uitdaging

De grootste uitdaging is volgens Vias dat het voertuig onder de bomen zijn juiste koers moet kunnen bepalen. In Han-sur-Lesse is de hele route op voorhand zo ingesteld dat de shuttle tijdens zijn rit zich enkel zich op het GPS-signaal baseert. Enkel in geval van problemen met het GPS-signaal werden de Lidarsensoren gebruikt.

Bij deze tweede test gebruikt de shuttle niet alleen het GPS-signaal. Wanneer hij onder de bomen rijdt, positioneert hij zich voortdurend door middel van zijn Lidarsensoren. De vallende bladeren op het wegdek vormen een extra probleem. De sensoren mogen die niet als ‘obstakel’ detecteren, want dan gaat de shuttle niet verder rijden.

Na één maand in Han-sur-Lesse kunnen de onderzoekers een eerste positieve balans opmaken. In totaal maakten al iets meer dan 1000 personen gebruik van de shuttle die van de parking van de Grotten van Han tot aan het gemeenteplein rijdt.

Weinig problemen

De shuttle heeft aldus Vias weinig technische problemen gehad. Hij heeft talloze voertuigen gekruist zonder problemen en hij heeft niemand aangereden. Het minibusje heeft aan een kruissnelheid van 15 kilometer per uur gereden, maar met pieken tot 18 kilometer per uur. Soms is hij wel gestopt voor een plastic zakje dat voorbijvloog.

Voor deze tests is er steeds een begeleider aan boord die op elk moment de controle over het voertuig kan overnemen. Hij heeft enkele malen handmatig de besturing moeten overnemen omdat voertuigen foutief geparkeerd stonden en de doorgang van de shuttle blokkeerden. De huidige technologie laat nog niet toe dat de shuttle zelf obstakels ontwijkt.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VERKEERSNET.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.