Drie partijen gaan rijgedrag beïnvloeden voor de Verkeersonderneming

Automobilisten rij-adviezen en achteraf feedback geven, en vrachtwagenchauffeurs aanwijzingen geven voor het remmen. Het is een greep uit de tools die Flitsmeister, Locatienet en SD-Insights straks gaan aanbieden in de Rotterdamse regio. De drie partijen hebben een uitvraag van de Verkeersonderneming gewonnen. Het samenwerkingsverband van onder meer het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat/Rijkswaterstaat en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag zocht marktpartijen die met het rijgedrag van automobilisten aan de slag wilden gaan.

Met het project wil de Verkeersonderneming nog meer inzicht krijgen in het effect van rijgedrag op de doorstroming in de Rotterdamse regio. Een ander doel is onderzoeken of automobilisten te verleiden zijn tot ander rijgedrag. De drie uitgekozen partijen gaan ieder op hun eigen manier het komende jaar aan de slag. Alle partijen leveren daarnaast geanonimiseerde data aan De Verkeersonderneming om zo de inzichten op het gebied van rijgedrag te verbeteren.

Instructies

Flitsmeister geeft automobilisten straks (gesproken) adviezen over het gebruiken van het weefvak op de A16 (nabij de Van Brienenoordbrug). Ook waarschuwt de dienst gebruikers wanneer verkeer voor hen afremt. Automobilisten krijgen na hun rit feedback op hun rijgedrag door middel van animaties.

Locatienet maakt gebruik van de service Onderweg. Dit is een plug-in die te gebruiken is in combinatie met onder andere Google Maps en Waze. Bestuurders kunnen deze apps blijven gebruiken en toch rij-adviezen ontvangen. De dienst maakt gebruik van subtiele beïnvloedingsacties en geeft deelnemers vooraf en tijdens de rit instructies. Achteraf krijgen gebruikers feedback op hun gereden rit.

Levensduur

SD-Insights is al langer aan de slag met het rijgedrag van vrachtwagenchauffeurs. In deze uitvraag richt de dienst zich ook op het rijgedrag van chauffeurs bij stoplichten en rondom weefvakken in de Rotterdamse regio. Remgedrag bij kruispunten is waardevol omdat het afremmen van een vrachtwagen impact heeft op de doorstroming en leefbaarheid, maar ook op de levensduur van het asfalt.

De uitvraag van de Verkeersonderneming bestond uit drie delen. Er werd gezocht naar regiobrede cases (geldend voor de hele ring), situatiecases (weefvakken Rotterdamse regio) en deelvervoer-cases. Op dit laatste onderdeel heeft De Verkeersonderneming helaas geen gunning kunnen doen. De winnende partijen en De Verkeersonderneming werken een jaar met elkaar samen in dit project. Het is ook mogelijk voor andere partijen om zich nog in te schrijven.

Profielen

De Verkeersonderneming is in vorig jaar gestart met het onderwerp rijgedrag vanuit de aanname dat ook het rijgedrag van automobilisten van invloed is op de doorstroming. In dat jaar is samengewerkt met Flitsmeister, ANWB, ULU en SD-Insights. Doel van deze samenwerking was om met data-analyse en enquêtes meer inzicht te krijgen in het rijgedrag van automobilisten. Hieruit bleek dat de infrastructuur van invloed is op ‘hoe’ er gereden wordt. Ook werd duidelijk dat automobilisten zelf ook vinden dat het rijgedrag van grote invloed is op de doorstroming. Verder is er een begin gemaakt om aan de hand van data profielen te maken van typen rijgedragingen.

In De Verkeersonderneming werken het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat/Rijkswaterstaat, gemeente Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en het Havenbedrijf Rotterdam samen aan het verbeteren van de bereikbaarheid en mobiliteit in en van de Rotterdamse regio.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VERKEERSNET.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.