Eerste zelfrijdende shuttle test België. Bron: Youtube/Vias Institute

TNO en AVL bundelen krachten voor validatie van ADAS en zelfrijdende auto

Eerste zelfrijdende shuttle test België. Bron: Youtube/Vias Institute

Onderzoeksbureau TNO en AVL, leverancier van testsystemen, gaan samen werken aan een systeem voor het valideren van ADAS-systemen en zelfrijdende voertuigen. Tijdens een validatie kijken onderzoekers of een nieuw rijsysteem geen storingen of ongewenste neveneffecten veroorzaakt. Dit is volgens de bedrijven belangrijk, maar tegelijk ook een grote hindernis voor de lancering van nieuwe technieken. Door samen te werken verwachten TNO en AVL het proces te kunnen versnellen.

Verificatie en validatie van complexe geautomatiseerde rijfuncties is moeilijk, stellen TNO en AVL. Vooral het laten zien dat ze goed werken in alle mogelijke situaties en onder alle omstandigheden, vormt volgens hen een nieuwe uitdaging. Het kost namelijk erg veel tijd.

Voordat een ‘gewone’ auto door de autoriteiten wordt goedgekeurd, heeft hij al honderdduizenden kilometers gereden. Zou dezelfde aanpak zou worden toegepast op voertuigen met een hogere mate van automatisering, dan zouden miljarden kilometers aan wegtesten nodig zijn. Dat klinkt en is ook bijna onmogelijk.

Nieuwe innovatieve, zogenoemde scenariogebaseerde verificatie- en validatie benaderingen helpen deze uitdagingen te overwinnen. Onder meer door de testinspanningen te optimaliseren en er tegelijkertijd voor te zorgen dat de voertuigen veilig zijn op de weg. Dat is waar de samenwerking van TNO en AVL zich op richt.

Speciale database

TNO en AVL vullen elkaar naar eigen zeggen goed aan. AVL ontwikkelt op scenario’s gebaseerde open verificatie- en validatietools die een efficiënte planning en uitvoering van testen in verschillende omgevingen mogelijk maken. TNO heeft een methodologie ontwikkeld om scenario’s, waaronder statistieken, uit echte rijgegevens te halen. Deze scenario’s zijn verzameld in een speciale database, de zogenoemde Streetwise database. Hier maakt AVL al gebruik van.

Daan de Cloe, verantwoordelijk voor de Automotive Business bij TNO: “Om de ontwikkeling en inzet van Automated Vehicles te ondersteunen en te versnellen, heeft de internationale automotive-industrie behoefte aan een wereldwijde database met real-life scenario’s voor veiligheidsbeoordeling en prestatievalidatie. Samen met AVL willen we het genereren van testcases, validatie en replay van scenario’s uit de [StreetWise-]database in simulatie- en testomgevingen mogelijk maken.”

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

TNO en AVL bundelen krachten voor validatie van ADAS en zelfrijdende auto - VerkeersNet
Eerste zelfrijdende shuttle test België. Bron: Youtube/Vias Institute

TNO en AVL bundelen krachten voor validatie van ADAS en zelfrijdende auto

Eerste zelfrijdende shuttle test België. Bron: Youtube/Vias Institute

Onderzoeksbureau TNO en AVL, leverancier van testsystemen, gaan samen werken aan een systeem voor het valideren van ADAS-systemen en zelfrijdende voertuigen. Tijdens een validatie kijken onderzoekers of een nieuw rijsysteem geen storingen of ongewenste neveneffecten veroorzaakt. Dit is volgens de bedrijven belangrijk, maar tegelijk ook een grote hindernis voor de lancering van nieuwe technieken. Door samen te werken verwachten TNO en AVL het proces te kunnen versnellen.

Verificatie en validatie van complexe geautomatiseerde rijfuncties is moeilijk, stellen TNO en AVL. Vooral het laten zien dat ze goed werken in alle mogelijke situaties en onder alle omstandigheden, vormt volgens hen een nieuwe uitdaging. Het kost namelijk erg veel tijd.

Voordat een ‘gewone’ auto door de autoriteiten wordt goedgekeurd, heeft hij al honderdduizenden kilometers gereden. Zou dezelfde aanpak zou worden toegepast op voertuigen met een hogere mate van automatisering, dan zouden miljarden kilometers aan wegtesten nodig zijn. Dat klinkt en is ook bijna onmogelijk.

Nieuwe innovatieve, zogenoemde scenariogebaseerde verificatie- en validatie benaderingen helpen deze uitdagingen te overwinnen. Onder meer door de testinspanningen te optimaliseren en er tegelijkertijd voor te zorgen dat de voertuigen veilig zijn op de weg. Dat is waar de samenwerking van TNO en AVL zich op richt.

Speciale database

TNO en AVL vullen elkaar naar eigen zeggen goed aan. AVL ontwikkelt op scenario’s gebaseerde open verificatie- en validatietools die een efficiënte planning en uitvoering van testen in verschillende omgevingen mogelijk maken. TNO heeft een methodologie ontwikkeld om scenario’s, waaronder statistieken, uit echte rijgegevens te halen. Deze scenario’s zijn verzameld in een speciale database, de zogenoemde Streetwise database. Hier maakt AVL al gebruik van.

Daan de Cloe, verantwoordelijk voor de Automotive Business bij TNO: “Om de ontwikkeling en inzet van Automated Vehicles te ondersteunen en te versnellen, heeft de internationale automotive-industrie behoefte aan een wereldwijde database met real-life scenario’s voor veiligheidsbeoordeling en prestatievalidatie. Samen met AVL willen we het genereren van testcases, validatie en replay van scenario’s uit de [StreetWise-]database in simulatie- en testomgevingen mogelijk maken.”

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.