EU truck platooning

Consortium kiest ITS-G5 voor communicatie truck platooning

EU truck platooning. Bron: TNO

Het EU Horizon 2020 Ensemble-project inzake truck platooning kiest voor de communicatie tussen en met de vrachtauto’s die in konvooi rijden voor ITS-G5. Binnen dit project werken vrachtwagenproducenten, leveranciers en kennispartners samen truck platooning op grote schaal. 

Het door TNO geleide project gaat over de grenzen van landen en voertuigmerken heen, wat in 2022 moet leiden tot eerste generatie volwaardige truck platooning waar alle Europese merken aan deelnemen. Hierbij rijden twee of meer vrachtwagens in konvooi, waarbij de aansluitende voertuigen de eerste wagen volgen zonder dat daar een menselijke bestuurder aan te pas komt. Door steeds grotere konvooien in gelijk tempo over de weg te laten rijden, met wegtransport een stuk efficiënter en voordeliger worden.

Technologie heeft zich al bewezen

Het consortium heeft nu TS-G5 met de 5,9 GHz-frequentieband gekozen als meest geschikte technologie om platooning van vrachtwagens naar een nieuwe fase te brengen. De keuze is vooral op deze communicatietechnologie gevallen omdat het zich al bewezen heeft. Bovendien is het ontworpen voor instant communicatie en biedt het cyberveiligheid. De ad hoc communicatie tussen de voertuigen is cruciaal om van truck platooning een succes te kunnen maken.

Slipstream

De partijen die bij het EU Horizon 2020 Ensemble-project zijn aangesloten, verwachten dat wegtransport door platooning veiliger en schoner kan. Die voordelen komen niet alleen voort uit het gelijk optrekken en afremmen van de voertuigen, maar ook door besparing op brandstofverbruik en CO2-uitstoot omdat alle aansluitende voertuigen in elkaars slipstream kunnen rijden. Bij het consortium zijn de vrachtwagenproducenten DAF, Daimler, Iveco, MAN, Scania en Volvo aangesloten.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Consortium kiest ITS-G5 voor communicatie truck platooning - VerkeersNet
EU truck platooning

Consortium kiest ITS-G5 voor communicatie truck platooning

EU truck platooning. Bron: TNO

Het EU Horizon 2020 Ensemble-project inzake truck platooning kiest voor de communicatie tussen en met de vrachtauto’s die in konvooi rijden voor ITS-G5. Binnen dit project werken vrachtwagenproducenten, leveranciers en kennispartners samen truck platooning op grote schaal. 

Het door TNO geleide project gaat over de grenzen van landen en voertuigmerken heen, wat in 2022 moet leiden tot eerste generatie volwaardige truck platooning waar alle Europese merken aan deelnemen. Hierbij rijden twee of meer vrachtwagens in konvooi, waarbij de aansluitende voertuigen de eerste wagen volgen zonder dat daar een menselijke bestuurder aan te pas komt. Door steeds grotere konvooien in gelijk tempo over de weg te laten rijden, met wegtransport een stuk efficiënter en voordeliger worden.

Technologie heeft zich al bewezen

Het consortium heeft nu TS-G5 met de 5,9 GHz-frequentieband gekozen als meest geschikte technologie om platooning van vrachtwagens naar een nieuwe fase te brengen. De keuze is vooral op deze communicatietechnologie gevallen omdat het zich al bewezen heeft. Bovendien is het ontworpen voor instant communicatie en biedt het cyberveiligheid. De ad hoc communicatie tussen de voertuigen is cruciaal om van truck platooning een succes te kunnen maken.

Slipstream

De partijen die bij het EU Horizon 2020 Ensemble-project zijn aangesloten, verwachten dat wegtransport door platooning veiliger en schoner kan. Die voordelen komen niet alleen voort uit het gelijk optrekken en afremmen van de voertuigen, maar ook door besparing op brandstofverbruik en CO2-uitstoot omdat alle aansluitende voertuigen in elkaars slipstream kunnen rijden. Bij het consortium zijn de vrachtwagenproducenten DAF, Daimler, Iveco, MAN, Scania en Volvo aangesloten.

Onderwerpen: , ,

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.