Een passagier in een zelfrijdende auto. Bron: archief Zelfrijdend vervoer

Fietsers bij zelfrijdende auto onzekerder dan bij traditionele auto

Fietsers voelen zich bij een dreigend conflict met een zelfrijdende auto onzekerder dan bij een dergelijk conflict met een traditionele auto. Maar dit kan veranderen als autonome voertuigen duidelijker communiceren en als fietsers beter voorgelicht worden. Dit blijkt uit het SWOV-rapport ‘Hoe reageren fietsers op zelfrijdende auto’s? Gedragsintenties bij ontmoetingen op kruispunten.’

Waar dat gevoel van onzekerheid uit blijkt? Bij een kritische situatie met een zelfrijdende auto geven fietsers vaker aan toch te zullen remmen terwijl ze voorrang hebben, dan bij een kritische situatie met een traditionele auto. Maar laat de zelfrijdende auto de fietser weten dat deze is opgemerkt en dat er voorrang zal worden gegeven, dan is de situatie omgekeerd. Dan hebben fietsers in conflictsituaties juist minder de neiging om te remmen bij een zelfrijdende auto dan bij een traditionele auto.

Voorlichtingsfilmpje

Educatie speelt ook een rol, zagen de onderzoekers. Hoe fietsers zijn voorgelicht over zelfrijdende auto’s heeft namelijk invloed op hun intentie om te remmen in conflictsituaties waarin ze voorrang hebben. Na het zien van een positief voorlichtingsfilmpje over zelfrijdende auto’s, was men meer geneigd om door te fietsen (met andere woorden: minder geneigd om toch te remmen) dan na een negatief filmpje over zelfrijdende auto’s.

De onderzoekers doen twee aanbevelingen. Bij de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s dient volgens hen meegenomen te worden dat fietsers zich anders gedragen in conflictsituaties met zelfrijdende auto’s wanneer die met hen kunnen communiceren. Ook raden ze aan om de invloed van de verschillende typen voorlichting mee te nemen in de voorlichting aan fietsers wanneer zelfrijdende auto’s op de openbare weg worden geïntroduceerd.

Auteur: Jan Pieter Rottier

2 reacties op “Fietsers bij zelfrijdende auto onzekerder dan bij traditionele auto”

Marina de Groene|22.02.19|19:45

De foto doet inderdaad raar aan, dan kun je maar beter achterin zitten alsof je in een taxi zit en het nut van een stuur? Neen lijkt me echt niets. De gewenning van de autobezitter maar ook van andere weggebruikers en wat als de auto niet ingrijpt of er achter iemand met een gewone auto te kort achter zit, wat doet de auto dan, stel dat ie abrupt moet remmen? Zie het nog niet erg zitten, voelt niet goed.

Remko Zeven|18.02.19|13:04

Uiteraard is deze quasi relaxte irritante, arrogante en well-to-do man met boek (leest hij nog ? lijkt me zelfs nu al een soort van +anachronisme )slechts een voorbeeld, een voorbeeld dat straks ook nog werkelijkheid wordt … Een reis te paard naar oorden met conflicten en voedselschaarsten lijkt me een mooi alternatief.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Fietsers bij zelfrijdende auto onzekerder dan bij traditionele auto - VerkeersNet
Een passagier in een zelfrijdende auto. Bron: archief Zelfrijdend vervoer

Fietsers bij zelfrijdende auto onzekerder dan bij traditionele auto

Fietsers voelen zich bij een dreigend conflict met een zelfrijdende auto onzekerder dan bij een dergelijk conflict met een traditionele auto. Maar dit kan veranderen als autonome voertuigen duidelijker communiceren en als fietsers beter voorgelicht worden. Dit blijkt uit het SWOV-rapport ‘Hoe reageren fietsers op zelfrijdende auto’s? Gedragsintenties bij ontmoetingen op kruispunten.’

Waar dat gevoel van onzekerheid uit blijkt? Bij een kritische situatie met een zelfrijdende auto geven fietsers vaker aan toch te zullen remmen terwijl ze voorrang hebben, dan bij een kritische situatie met een traditionele auto. Maar laat de zelfrijdende auto de fietser weten dat deze is opgemerkt en dat er voorrang zal worden gegeven, dan is de situatie omgekeerd. Dan hebben fietsers in conflictsituaties juist minder de neiging om te remmen bij een zelfrijdende auto dan bij een traditionele auto.

Voorlichtingsfilmpje

Educatie speelt ook een rol, zagen de onderzoekers. Hoe fietsers zijn voorgelicht over zelfrijdende auto’s heeft namelijk invloed op hun intentie om te remmen in conflictsituaties waarin ze voorrang hebben. Na het zien van een positief voorlichtingsfilmpje over zelfrijdende auto’s, was men meer geneigd om door te fietsen (met andere woorden: minder geneigd om toch te remmen) dan na een negatief filmpje over zelfrijdende auto’s.

De onderzoekers doen twee aanbevelingen. Bij de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s dient volgens hen meegenomen te worden dat fietsers zich anders gedragen in conflictsituaties met zelfrijdende auto’s wanneer die met hen kunnen communiceren. Ook raden ze aan om de invloed van de verschillende typen voorlichting mee te nemen in de voorlichting aan fietsers wanneer zelfrijdende auto’s op de openbare weg worden geïntroduceerd.

Auteur: Jan Pieter Rottier

2 reacties op “Fietsers bij zelfrijdende auto onzekerder dan bij traditionele auto”

Marina de Groene|22.02.19|19:45

De foto doet inderdaad raar aan, dan kun je maar beter achterin zitten alsof je in een taxi zit en het nut van een stuur? Neen lijkt me echt niets. De gewenning van de autobezitter maar ook van andere weggebruikers en wat als de auto niet ingrijpt of er achter iemand met een gewone auto te kort achter zit, wat doet de auto dan, stel dat ie abrupt moet remmen? Zie het nog niet erg zitten, voelt niet goed.

Remko Zeven|18.02.19|13:04

Uiteraard is deze quasi relaxte irritante, arrogante en well-to-do man met boek (leest hij nog ? lijkt me zelfs nu al een soort van +anachronisme )slechts een voorbeeld, een voorbeeld dat straks ook nog werkelijkheid wordt … Een reis te paard naar oorden met conflicten en voedselschaarsten lijkt me een mooi alternatief.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.