Zelfrijdende minibus FOTO HTM

Tweede pilot met zelfrijdende shuttles in Zuid-Holland

De provincie Zuid-Holland start dit jaar samen met onder meer vervoerder Arriva een proef met zelfrijdende shuttles. De busjes zullen in de eerste fase op het terrein van het European Space Research and Technology Centre (ESA ESTEC) in Noordwijk rijden. In de tweede fase kiezen ze voor de openbare weg. De proef gaat twee jaar duren. Het is de tweede pilot met zelfrijdende bussen die voor dit jaar is aangekondigd in de Zuid-Hollandse provincie.

Bij de proef zijn ook de Europese onderzoeksinstelling zelf en de gemeenten Noordwijk en Katwijk, Future Mobility Network en Rebel Automated Shuttles betrokken. De organisaties ondertekenden afgelopen week een intentieverklaring.

De omgeving van ESA ESTEC is volgens de partijen gunstig om leerervaringen op te doen met een nieuwe techniek. Dat komt doordat er eerst gereden kan worden op een afgesloten terrein en de wegen buiten het terrein relatief overzichtelijk zijn. Daarnaast staat de omgeving open voor nieuwe technieken.

Openbare weg

De provincie wil met deze proef de bereikbaarheid van ESA ESTEC vergroten. En men wil ook kijken of dit type vervoer ook op andere plaatsen in de provincie ingezet kan worden. “Wij denken dat zelfrijdende shuttles in de toekomst een belangrijke rol gaan spelen in het vervoer van reizigers van en naar OV-knooppunten”, zegt gedeputeerde Floor Vermeulen in een verklaring. “Op die manier kunnen we op lange afstanden volstaan met directe verbindingen, zonder omrijden.”

De busjes zullen in de eerste fase op het terrein van het luchtvaartcentrum rijden. In de tweede fase gaan ze de openbare weg op, het stuk tussen bushalte Schorpioen en ESA ESTEC. Maar voor dit alles plaatsvindt, worden de shuttles eerst uitgebreid getest in het Researchlab Automated Driving in Delft.

Visuele beperking

Voorafgaand aan de proef zijn leervragen geformuleerd. Onder meer: maken zelfrijdende shuttles het gebruik van openbaar vervoer aantrekkelijker? Bieden zij reizigers een makkelijke en snelle service? Kunnen we ervaring opdoen met zowel de techniek als de exploitatie van zelfrijdende shuttles? Wat is de potentie voor uitbreiding? De leerervaringen uit de pilot komen voor iedereen beschikbaar, benadrukken de partijen.

Er zal in de proef zal verder specifiek aandacht zijn voor het vervoer van mensen met een motorische of visuele beperking. Bij het inrichten van de voertuigen krijgt dit specifieke aandacht.

Noordwijk heeft overigens niet de primeur in Zuid-Holland. HTM kondigden begin dit jaar de komst aan van een zelfrijdende shuttle in Den Haag. De stadsvervoerder wil de minibus inzetten als aanvulling op het openbaar vervoer. Het voertuig pendelt op en neer tussen OV-halte Leyweg tot aan het HagaZiekenhuis in Den Haag, een route van een paar honderd meter. Den Haag is hiermee de eerste van de vier grote steden in Nederland.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.