iVRI en slimme cruise control Noord Holland. FOTO Provincie Noord Holland

Colonne auto’s met ‘cruise control 2.0’ sneller over kruispunt

Auto’s die met elkaar én met de verkeerslichten communiceren, rijden sneller over kruispunten dan andere auto’s. Dit is één van de resultaten uit het onderzoek van de provincie Noord-Holland met auto’s die zijn uitgerust met coöperatieve adaptieve cruise control (CACC). De voertuigen reden met z’n zevenen over de N205.

Met deze speciale cruisecontrol staan auto’s met elkaar in verbinding en houden ze automatisch afstand tot elkaar. Hierdoor blijven ze als een treintje bij elkaar en ‘weten’ ze wanneer hun voorganger optrekt of afremt. Het systeem reageert sneller dan een bestuurder kan doen. De eerste proef hiermee in de provincie vond afgelopen september plaats. Zeven auto’s met CACC reden tussen het ‘gewone’ verkeer op de N205. Bij het onderzoek waren TNO en de TU Delft betrokken.

Reistijd

De verkeerslichten waarmee de colonne communiceerde, zijn iVRI’s (intelligente verkeersregelinstallaties). Vorig jaar heeft de provincie de N205 daarmee uitgerust, naar eigen zeggen als eerste in Nederland. De weg is toen uitgeroepen tot de eerste slimme weg van het land. Intelligente verkeerslichten kunnen aankomend verkeer ‘herkennen’, anticiperen op actuele verkeersdrukte en communiceren met het verkeer.

Het ‘treintje’ kon op een veilige manier sneller over de kruispunten rijden, stelt de provincie. De slimme verkeerslichten op de N205 herkenden de colonne en bleven langer groen als dit mogelijk was, waardoor de reistijd afnam. Bij de verkeerslichten stonden de auto’s wel verder uit elkaar dan normale auto’s, waardoor de rij langer werd en de linksaf- en rechtsaf-vakken niet volledig gebruikt werden, laat de provincie weten. Dit had een negatief effect op de doorstroming en moet nog verbeterd worden.

Samenwerken

In het onderzoek is CACC ook vergeleken met adaptieve cruise control (ACC), dat in steeds meer auto’s aanwezig is. Beide systemen passen automatisch de snelheid aan, maar bij ACC reageert de auto alleen op de auto voor zich. Het ACC-systeem kan daardoor minder snel reageren, is de ervaring. Elke auto remt iets later en daardoor harder dan zijn voorganger, waardoor een harmonica-effect optreedt. Hoe langer het treintje, hoe groter het effect. ACC-auto’s hebben daarmee volgens de provincie een negatief effect op de doorstroming. Bij CACC treedt dit effect niet op, bleek uit de test. Om auto’s van verschillende merken met elkaar te laten communiceren, moeten automobielfabrikanten wel gaan samenwerken, benadrukt de provincie.

Tijdens de test op de weg en in de simulatie bleek CACC veilig te functioneren. Er is getest onder verschillende weersomstandigheden. Bij zware regenval moest de test tijdelijk stopgezet worden, omdat niet meer voldaan kon worden aan de eis van minimaal tweehonderd meter zicht. Het CACC systeem werkte op dat moment nog veilig en zeker in situaties met slecht zicht kan CACC een positief effect hebben op de verkeersveiligheid en de doorstroming, was de ervaring.

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.