Marco te Brömmelstroet FOTO Teska Overbeeke/UvA

Nieuwe hoogleraar onderzoekt sociale kant van mobiliteitsinnovaties

Marco te Brömmelstroet is benoemd tot hoogleraar Urban Mobility Futures aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Hij is aangesteld om het sociaalwetenschappelijk perspectief rondom mobiliteitsinnovaties te versterken. Zijn focus zal liggen op vragen over of en hoe innovaties kunnen bijdragen aan de menselijke maat van onze steden, het functioneren van onze samenleving en de kwaliteit van onze openbare ruimte.

Te Brömmelstroet is sinds 2009 als universitair hoofddocent Urban Planning verbonden aan de UvA. Hij is oprichter en wetenschappelijk directeur van het Urban Cycling Institute, dat deel uitmaakt van het Centre for Urban Studies. Het instituut leidt onderzoek naar de wederzijdse relaties tussen fiets, maatschappij en steden en is actief betrokken bij de internationale verspreiding van Nederlandse fietskennis. Te Brömmelstroet is betrokken bij verschillende Europese projecten om de Nederlandse fietskennis te delen.

Als hoogleraar wil hij “een constructief-kritische bijdrage” leveren aan projecten en maatschappelijke debatten rondom thema’s zoals smart cities, mobility as a service, fietsinnovaties en zelfrijdend vervoer. Aan de leerstoel worden gelijk al onderzoeken gekoppeld naar de maatschappelijke kosten- en baten van snelfietsroutes, de veerkracht van het mobiliteitssysteem en de rol van deelmobiliteit in nieuwe hoogstedelijke ontwikkeling.

Onderwijs

Naast de onderzoekslijn moet Te Brömmelstroet ook het onderwijs versterken, met name binnen de opleidingen Sociale Geografie en Planologie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij zal recente innovaties zoals de Summer School ‘Planning the Cycling City’ en de Massive Open Online Course ‘Unraveling the Cycling City’ uitbreiden. De ambitie is om overkoepelende onderwijsmodules te ontwikkelen rondom vraagstukken in toekomstige stedelijke ontwikkeling.

De leerstoel wordt deels mogelijk gemaakt door BAM Infra Nederland. De samenwerking met het bedrijf zorgt volgens de partijen “voor een directe, wederkerige relatie tussen het onderzoek en grootschalige projecten in het stedelijk- en mobiliteitssysteem.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.