Shuttle Brussels Airport FOTO Brussels Airport Company/Arnaud Feist/Twitter

Zelfrijdende shuttlebus rijdt voor het eerst op Brussels Airport

Een zelfrijdende elektrische shuttle heeft zijn eerste meters afgelegd op Brussels Airport. De komende dagen maakt de bus naast de terminal enkele demonstratieritten zonder reizigers aan boord, zodat de technologie getest wordt in een echte omgeving. Het zijn nieuwe stappen in het proefproject van OV-bedrijf De Lijn en Brussels Airport. In 2021 moet de zelfrijdende bus autonoom pendelen tussen de terminal en de bedrijvenzone en parkeerterreinen.

Fabrikant van de shuttles is het Nederlandse 2getthere. Het bedrijf levert zulke wagens in verschillende landen in de wereld. Ook in Nederland; daar rijden ze tussen metrohalte Kralingse Zoom in Rotterdam en bedrijvenpark het Rivium in Capelle aan den IJssel. Op dit traject hebben de busjes een eigen baan. Op Brussels Airport is het de bedoeling dat ze uiteindelijk tussen gemengd verkeer navigeren.

De plannen voor het project bestonden al langer. In 2015 sloten vliegveld-uitbater Brussels Airport Company en De Lijn al een principesamenwerking. Na verder studiewerk en de keuze voor de constructeur zetten beide bedrijven een jaar geleden hun schouders onder het proefproject.

Met OV komen

Doel van het project is onderzoeken hoe de zelfrijdende busjes ingezet kunnen worden om het reizigersvervoer op het luchthaventerrein efficiënter te laten verlopen. Brussels Airport Company wil passagiers en werknemers namelijk stimuleren om meer met het openbaar vervoer naar de luchthaven te komen.

De shuttles moeten tussen de luchthaventerminal en de cargo bedrijvenzone en parkeerterreinen gaan pendelen. 20 kilometer per uur wordt de gemiddelde snelheid. De bedoeling is dat ze rijden op een vast traject dat uitgerust is met magneten en sensoren. De magneten bevinden zich in de grond en dienen als bakens om de weg aan te duiden. De sensoren zijn ingebouwd om andere objecten in de omgeving te detecteren. Lokaal kunnen aanpassingen nodig zijn om de verkeerscomplexiteit te verlagen. Maar er is geen aparte baan nodig.

Verkeerssituaties

Dit jaar maken de shuttles proefritten op de terreinen van 2getthere in Utrecht. Op basis van de resultaten wordt de technologie verder ontwikkeld. In de loop van 2020 vinden langere periodes aanvullende testen plaats, zonder reizigers, maar met een steward aan boord. Dat gebeurt in gemengd verkeer op bedrijvenzone Brucargo. Deze testperiode is bedoeld om de werking van de bus uit te proberen in alle weersomstandigheden en verkeerssituaties. Alle bevoegde autoriteiten zullen het ontwikkelproces mee opvolgen.

Als deze testen positief verlopen, kan het reizigerssysteem verder uitgebouwd worden en worden ook de beheercentrale, halte interfaces en laadstations toegevoegd. Dan is het de bedoeling om zonder steward aan boord, maar met opvolging vanuit een dispatching te rijden. Midden 2021 kan dan gestart worden met reizigersvervoer.

Lees ook:

‘Zelfrijdende shuttles wezenlijk onderdeel van MaaS-keten’

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.