TNO: uitgebreide zwarte doos in zelfrijdende auto

Hoewel zelfrijdende auto’s het verkeer veiliger moeten maken, zijn verkeersongevallen niet uit te sluiten. Om van incidenten te leren, en om ongevallen in de toekomst te voorkomen, is veel data nodig over de omstandigheden en de ‘keuzes’ die de auto heeft gemaakt. TNO pleit daarom voor Event Data Recorders (EDR’s), oftewel zwarte dozen in elke autonoom voertuig.

EDR’s worden al veel gebruikt in voertuigen. In de meeste gevallen wordt echter alleen basale informatie opgeslagen, zoals de snelheid en richting van het voertuig. TNO heeft voor de Europese Commissie nu aanbevelingen geformuleerd over wat nog meer zou moeten worden opgeslagen in EDR’s.

Dit met als doel om de volledige keten van gebeurtenissen te kunnen beoordelen, inclusief observatie, verwerking, prestaties en context. Daarnaast moet aanvullende informatie helpen om te achterhalen of het systeem naar behoren is getest en in de juiste omstandigheden is gebruikt. Denk aan informatie als het versienummer van de software en de gebruikte datasets voor het trainen en testen van systemen met kunstmatige intelligentie (AI).

Privacy

In het advies van TNO komt ook naar voren dat in toekomstige wetgeving van EDR’s rekening moet worden gehouden met de kosten van de implementatie van EDR’s. Buitengewoon hoge eisen stellen aan de hoeveelheid en het type gegevens dat moet worden verzameld, kan een toekomstige ontwikkeling belemmeren.

Ook zijn veel aspecten rond data-eigendom en privacy nog steeds onduidelijk. Betere regelgeving is daarom vereist, waarbij niet alleen de privacy van de eigenaar maar met name ook van de gebruiker en de inzittenden van het voertuig centraal moeten staan volgens TNO.

Bron: Pieter Botman/Automobiel Management

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.