ParkShuttle met pensioen FOTO Connexxion

Huidige generatie ParkShuttles maakt plaats voor opvolger

ParkShuttle met pensioen FOTO Connexxion

De zes ParkShuttles die tussen metrostation Kralingse Zoom in Rotterdam en bedrijventerrein Rivium in Capelle aan den IJssel rijden, zijn uit de roulatie gehaald. In de komende vijf maanden wordt het traject van de voertuigen klaargemaakt voor de komst van de ParkShuttle 3.0. Ook wordt er uitgebreid getest met deze opvolger.

“Een welverdiend pensioen”, zo omschrijft vervoerder Connexxion het. Samen hebben de shuttles meer dan 1,5 miljoen emissievrije kilometers afgelegd. De ParkShuttle, ontwikkeld door het Nederlandse 2getthere, werd in 1999 geïntroduceerd in Capelle aan den IJssel en viert daarmee dit jaar zijn twintigste verjaardag.

Openbare weg

Het volledig computergestuurde autonome voertuig rijdt over een afgesloten baan en is daarmee de enige in z’n soort in Nederland. Het traject verbindt metrostation Kralingse Zoom in Rotterdam met bedrijventerrein Rivium in Capelle aan den IJssel.

De tweede versie van de shuttle vervoerde de afgelopen dertien jaar elke werkdag zo’n 1750 passagiers. ParkShuttle 3.0, die over vijf maanden moet arriveren, zal op de openbare weg rijden. Er zijn meer shuttles die dat doen, maar voornamelijk in de vorm van pilots. Vanaf nu verzorgt een ‘normale’ bus, de 91, vijf maanden lang het vervangend vervoer. De bussen rijden vanaf het metrostation ‘Capelse Brug’ naar de ‘Rivium Boulevard’ en terug.

Lees ook:

‘Zelfrijdende shuttles wezenlijk onderdeel van MaaS-keten’

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Huidige generatie ParkShuttles maakt plaats voor opvolger - VerkeersNet
ParkShuttle met pensioen FOTO Connexxion

Huidige generatie ParkShuttles maakt plaats voor opvolger

ParkShuttle met pensioen FOTO Connexxion

De zes ParkShuttles die tussen metrostation Kralingse Zoom in Rotterdam en bedrijventerrein Rivium in Capelle aan den IJssel rijden, zijn uit de roulatie gehaald. In de komende vijf maanden wordt het traject van de voertuigen klaargemaakt voor de komst van de ParkShuttle 3.0. Ook wordt er uitgebreid getest met deze opvolger.

“Een welverdiend pensioen”, zo omschrijft vervoerder Connexxion het. Samen hebben de shuttles meer dan 1,5 miljoen emissievrije kilometers afgelegd. De ParkShuttle, ontwikkeld door het Nederlandse 2getthere, werd in 1999 geïntroduceerd in Capelle aan den IJssel en viert daarmee dit jaar zijn twintigste verjaardag.

Openbare weg

Het volledig computergestuurde autonome voertuig rijdt over een afgesloten baan en is daarmee de enige in z’n soort in Nederland. Het traject verbindt metrostation Kralingse Zoom in Rotterdam met bedrijventerrein Rivium in Capelle aan den IJssel.

De tweede versie van de shuttle vervoerde de afgelopen dertien jaar elke werkdag zo’n 1750 passagiers. ParkShuttle 3.0, die over vijf maanden moet arriveren, zal op de openbare weg rijden. Er zijn meer shuttles die dat doen, maar voornamelijk in de vorm van pilots. Vanaf nu verzorgt een ‘normale’ bus, de 91, vijf maanden lang het vervangend vervoer. De bussen rijden vanaf het metrostation ‘Capelse Brug’ naar de ‘Rivium Boulevard’ en terug.

Lees ook:

‘Zelfrijdende shuttles wezenlijk onderdeel van MaaS-keten’

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.