‘Vergroot bekendheid en veilig gebruik van rijtaakondersteuning’

Minister Van Nieuwenhuizen heeft maandag met tientallen partijen, waaronder de RAI Vereniging en de ANWB, een convenant ondertekend om de bekendheid en het veilig gebruik van zogenoemde Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) te vergroten. Dat deed ze op het ITS-congres in Eindhoven.

Voorbeelden van ADAS zijn automatische remsystemen, detectiesystemen voor de dode hoek en systemen die de auto helpen op de eigen rijstrook te blijven. Het op de juiste manier gebruiken van deze rijhulpsystemen maakt een auto veiliger en duurzamer, is de algemene consensus.

Concrete acties

Het veilig gebruik van ADAS moet in drie jaar met minimaal 20 procent groeien. Die doelstelling is vastgelegd in het ADAS Convenant, dat inmiddels door 42 publieke – en private organisaties (verzameld in de ‘ADAS Alliantie’) is ondertekend. Al die organisaties hebben ook hun eigen uitvoeringsplan met concrete acties opgesteld.

Onderdeel van het convenant is de lancering van online platform slimonderweg.nl. Hier kunnen weggebruikers informatie met elkaar delen over de kansen en risico’s van ADAS. Onderdeel van de lancering van dit platform vormt een online game, waarmee iedere bestuurder zijn of haar kennis over ADAS kan testen. Wie aantoont deze materie goed te beheersen, ontvangt een ‘slim rijbewijs’.

Profiteren

“Automobilisten weten vaak niet wat er allemaal mogelijk is met een moderne auto”, zegt Van Nieuwenhuizen in een statement. “Terwijl het juiste gebruik van rijhulpsystemen de verkeersveiligheid echt kan vergroten. Vanaf vandaag gaan tientallen partijen aan de slag om de bekendheid van ADAS en het veilig gebruik ervan te verbeteren en te stimuleren zodat meer automobilisten hiervan kunnen profiteren.”

Uit recent onderzoek van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat blijkt dat ADAS, gemiddeld gezien over de verschillende typen, bij grofweg 50% van de automobilisten in Nederland onbekend is. Desondanks is de aanwezigheid van ADAS in het Nederlandse wagenpark sinds 2015 licht is gestegen. Bestuurders lijken niet goed op de hoogte te zijn van de aanwezigheid, de werking of het juiste gebruik van ADAS in de eigen auto.

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.