MaaS OV Trein Fiets FOTO VerkeersNet

Nederlanders nog niet echt overtuigd van voordelen MaaS

De verwachte voordelen van Mobility as a Service overtuigen Nederlanders nog niet heel erg, blijkt uit onderzoek in opdracht van de ABN AMRO-bank onder ruim 1.100 mensen. Zou er een optimaal mobiliteitsabonnement op de markt komen, dan zegt 15 procent daar gebruik van te gaan maken. 30 procent zegt misschien, of weet het nog niet zeker. 19 procent van die groep is bereid om in ruil hiervoor één of meerdere vervoersmiddelen de deur uit te doen, 42 procent overweegt het eventueel.

Ook voor het concept deelvervoer zouden mensen warmer gemaakt kunnen worden. 32 procent spreekt het aan, 34 procent spreekt zich niet uit. Nog eens 46 procent staat positief tegenover het idee van delen van vervoersmiddelen, 30 procent heeft geen mening.

De geïnterviewden zijn specifiek gevraagd naar hun bezwaren tegen deelvervoer. Ze mochten meerdere antwoorden geven. ‘Dat ik niet permanent een vervoersmiddel voor de deur heb dat ik zo kan pakken’ staat bovenaan (58 procent). Gevolgd door ‘dat ik het vervoersmiddel altijd ergens moet afhalen en/of moet retourneren’ (54,1 procent) en ‘Dat ik van tevoren een vervoermiddel moet reserveren’ (48 procent).

Onbekend maakt onbemind

Aan de mensen die niet afwijzend tegenover het gebruik van een MaaS-abonnement staan (de eerder genoemde 15 en 30 procent), en die bereid zijn om enkele vervoersmiddelen de deur uit te doen (de 19 en 42 procent), is gevraagd welke privévervoersmiddelen ze willen ‘verkopen’. 34 procent is bereid om een van de eigen auto’s weg te doen, 10 procent kan het zelfs zonder privéauto. De groep ‘neutraal’ is bij beiden weer groot, respectievelijk 56 en 37 procent.

Onbekend maakt onbemind, die frase lijkt hier op z’n plek. 60 procent van de respondenten reist slechts een paar dagen per jaar of zelfs nooit met het openbaar vervoer. Zo’n 93 procent maakt nooit gebruik van deelvervoer. De overgrote meerderheid, 84 procent, bezit een privéauto.

In het onderzoek beschrijft de bank ook nog enkele pijnpunten. Input hiervoor is een kennissessie met vervoersaanbieders, mobiliteitsplatformen, de Universiteit Utrecht en de gemeente Amsterdam. Het aanbod deelauto’s, -fietsen en -scooters is nog te beperkt, is de eerste.

Piekmomenten

De reden is te begrijpen, schrijven de onderzoekers: voldoende vervoersmiddelen op straat plaatsen kost tijd en geld. Bovendien staan gemeentes het ook niet overal toe. Gevolg is wel dat het aanbod niet aansluit op de behoefte van reizigers, noteren ze. Onder meer tijdens piekmomenten.

Ook de partijen zien IT als bottleneck – het tweede pijnpunt. Ze noemen de bekende bezwaren: het betalingssysteem is te gesloten en het missen van een internationale standaard voor de uitwisseling van data.

De uitkomsten van het onderzoek zijn relevant, omdat ‘we’ straks massaal MaaS moeten omarmen, als het aan het Deltaplan Mobiliteit ligt, een visie van tal van partijen op vervoer van de toekomst. Lees het hier.

Lees ook:

Vijf vragen over het nieuwe deltaplan vol ‘hippe woorden’

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.