Antwerpen van boven. Foto Stad Antwerpen

Antwerpen aan de slag met integratie losse mobiliteits-apps

Het Antwerpse stadsbestuur heeft zeven voorstellen van aanbieders van vervoersmiddelen en mobiliteitsdiensten geselecteerd voor een project rond Mobility as a Service (MaaS). Met gerichte financiële en inhoudelijke ondersteuning moeten partijen samenwerkingen op gebied van integratie en data-uitwisseling aangaan. Doel van het project is het bundelen van verschillende losse mobiliteits-apps

Apps waarmee mensen toegang hebben tot meerdere vervoersmiddelen, die zijn er wel in Antwerpen. Maar zulke apps met elkaar verbinden, dat is, in de woorden van het stadsbestuur, niet eenvoudig. Reden voor Slim naar Antwerpen, onderdeel van de mobiliteitsafdeling van de stad, om begin dit jaar marktpartijen op te roepen om met goede ideeën te komen. De oproep draaide om de vraag: hoe kan er een betere koppeling gemaakt worden tussen mobiliteitsaanbieders en MaaS-providers?

Meerwaarde

De projectoproep ging 25 januari ‘live’ en geïnteresseerden konden tot 22 maart projectvoorstellen indienen. Er zijn in totaal 15 voorstellen binnengekomen. Een jury bestaande uit externe experts toetste de ingediende projecten aan een beoordelingskader. Ook hield het gezelschap rekening met de maatschappelijke meerwaarde van de projecten. Zeven projecten zijn doorgegaan. Zij krijgen maximaal 50.000 euro financiële ondersteuning en kunnen rekenen op begeleiding op maat door het projectteam van Slim naar Antwerpen.

De volgende voorstellen zijn geselecteerd.

  • Integratie deelscooter-aanbieder Scooty in MaaS-app Pickaway: Scooty wil zijn mobiliteitsdiensten op alle MaaS-applicaties kunnen aanbieden. Om deze integratie te ontwikkelen, werkt Scooty samen met Pikaway.
  • Integratie Cambio autodelen in MaaS-app Olympus Mobility: met dit project wil Cambio alle reservatie-gerelateerde handelingen integreren in de apps van Olympus Mobility en KBC mobile.
  • Parking as a Smart Service in MaaS: dit project omvat de integratie van de parkeerdiensten van Q-Park in de Pikaway MaaS-applicatie. Cegeka treedt op als technologie-integrator.
  • Carpooling als onderdeel van MaaS: dit project moet zorgen voor de integratie van de carpool.be-applicatie in het MaaS-platform van Olympus Mobility. Doel is carpoolen tussen werknemers beter te faciliteren.
  • Slimme mobiliteitsvouchers: dit project wil bezoekers, bewoners en forenzen aanmoedigen om duurzame vervoersmiddelen te gebruiken. Het ‘Gift2Give’s open CitiZen’-platform wil mobiliteitsvouchers aanbieden, zowel fysiek als digitaal via apps en websites.
  • Tranzer – Slim naar Antwerpen: Tranzer is een bestaande MaaS-applicatie met meer dan 50.000 actieve gebruikers, actief in Nederland en binnenkort in Australië, België en Italië.
  • Antwerp off-street Parking-as-a-Service: dit project wil het mogelijk maken dat autobestuurders via een centrale parkeer-app – ontwikkeld door Be-Mobile – zo zorgeloos mogelijk kunnen parkeren op Antwerpse off-street parkings. De hoop is dat zo veel mogelijk commerciële parkeerexploitanten in Antwerpen aansluiten.

Data-uitwisseling blijkt een heet hangijzer voor veel MaaS-partijen, bleek tijdens een discussie tussen experts op het ITS Congres in Helmond, afgelopen maand. Er is veel wantrouwen, het is onduidelijk welke data écht uitgewisseld moet worden en veel partijen werken met zulke oude ict-systemen, dat uitwisselen bijna onmogelijk of in ieder geval heel duur is.

Lees ook:

ITS Congres: extremen rond data delen voor MaaS

 

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.