In Noord Brabant start een proef om wegbeheerders te voorzien van data uit sensoren van auto's. FOTO Provincie Noord Brabant

Helpt data uit auto wegbeheerder bij onderhoud infrastructuur?

In Noord Brabant start een proef om wegbeheerders te voorzien van data uit sensoren van auto's. FOTO Provincie Noord Brabant

Welke mogelijkheden zijn er om data te gebruiken om wegbeheer in Brabant slimmer te maken? Die vraag staat centraal in een onderzoeksproject van de provincie Noord-Brabant, Beijer Automotive en programma SmartwayZ.NL. Wegbeheerders kunnen de data die sensoren in moderne auto’s verzamelen goed gebruiken bij het beheer en onderhoud van infrastructuur, is de verwachting.

“De informatie uit de data kan het voor ons als wegbeheerder mogelijk maken om op een efficiëntere manier onze wegen te onderhouden”, zegt gedeputeerde Christophe van de Maat in een verklaring. “In deze fase onderzoeken we wat de kwaliteit is van de voertuigdata, of we daardoor als wegbeheerder accurater kunnen handelen en of de data ook écht zorgt voor kostenbesparing. Dat past in onze ambitie om data en innovaties te gebruiken om de mobiliteit slimmer, veiliger en schoner te maken.”

Bijvangst

Het onderzoek vindt plaats in de experimentele testomgeving van SmartwayZ.NL in de regio Helmond-Eindhoven-Tilburg. SmartwayZ.NL is een mobiliteitsprogramma waarin onder meer het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, de provincie Noord-Brabant en diverse bedrijven samen werken aan – naar eigen zeggen – “het vlotste, veiligste, slimste en meest robuuste mobiliteitsnetwerk van Nederland.”

Centraal in de proef staat het zogenoemde Vetuda-platform van Beijer Automotive. “Op dit moment zijn er in Nederland al honderdduizenden auto’s uitgerust met onze technologie”, legt directeur  Ronald de Beijer uit. “Met toestemming van de bestuurder van de auto kunnen we de informatie van de sensoren aansluiten op het Vetuda-systeem. Door al deze gegevens uit de sensoren te koppelen en te analyseren, kunnen we de informatie gebruiken als waardevolle ‘bijvangst’ voor wegbeheerders. In deze samenwerking gaan we onderzoeken hoe de informatie precies vormgegeven moet worden, zodat het gebruikt kan worden voor beter onderhoud van het wegennet.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Helpt data uit auto wegbeheerder bij onderhoud infrastructuur? - VerkeersNet
In Noord Brabant start een proef om wegbeheerders te voorzien van data uit sensoren van auto's. FOTO Provincie Noord Brabant

Helpt data uit auto wegbeheerder bij onderhoud infrastructuur?

In Noord Brabant start een proef om wegbeheerders te voorzien van data uit sensoren van auto's. FOTO Provincie Noord Brabant

Welke mogelijkheden zijn er om data te gebruiken om wegbeheer in Brabant slimmer te maken? Die vraag staat centraal in een onderzoeksproject van de provincie Noord-Brabant, Beijer Automotive en programma SmartwayZ.NL. Wegbeheerders kunnen de data die sensoren in moderne auto’s verzamelen goed gebruiken bij het beheer en onderhoud van infrastructuur, is de verwachting.

“De informatie uit de data kan het voor ons als wegbeheerder mogelijk maken om op een efficiëntere manier onze wegen te onderhouden”, zegt gedeputeerde Christophe van de Maat in een verklaring. “In deze fase onderzoeken we wat de kwaliteit is van de voertuigdata, of we daardoor als wegbeheerder accurater kunnen handelen en of de data ook écht zorgt voor kostenbesparing. Dat past in onze ambitie om data en innovaties te gebruiken om de mobiliteit slimmer, veiliger en schoner te maken.”

Bijvangst

Het onderzoek vindt plaats in de experimentele testomgeving van SmartwayZ.NL in de regio Helmond-Eindhoven-Tilburg. SmartwayZ.NL is een mobiliteitsprogramma waarin onder meer het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, de provincie Noord-Brabant en diverse bedrijven samen werken aan – naar eigen zeggen – “het vlotste, veiligste, slimste en meest robuuste mobiliteitsnetwerk van Nederland.”

Centraal in de proef staat het zogenoemde Vetuda-platform van Beijer Automotive. “Op dit moment zijn er in Nederland al honderdduizenden auto’s uitgerust met onze technologie”, legt directeur  Ronald de Beijer uit. “Met toestemming van de bestuurder van de auto kunnen we de informatie van de sensoren aansluiten op het Vetuda-systeem. Door al deze gegevens uit de sensoren te koppelen en te analyseren, kunnen we de informatie gebruiken als waardevolle ‘bijvangst’ voor wegbeheerders. In deze samenwerking gaan we onderzoeken hoe de informatie precies vormgegeven moet worden, zodat het gebruikt kan worden voor beter onderhoud van het wegennet.”

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.