De Zelfrijdende shuttle bij het Ommelander Ziekenhuis in Scheemda. FOTO Provincie Groningen/Sabina Theijs

Testen toegestaan met zelfrijdende auto zonder bestuurder

De Zelfrijdende shuttle bij het Ommelander Ziekenhuis in Scheemda. FOTO Provincie Groningen/Sabina Theijs

Niet alleen het telefoonverbod op de fiets is 1 juli ingegaan, ook de Experimenteerwet voor zelfrijdende auto’s is van kracht geworden. Sinds maandag mag er onder strikte voorwaarden op de openbare weg getest worden met zelfrijdende auto’s zonder aanwezige bestuurder. Wel moet een operator vanaf een afstand kunnen ingrijpen. Een andere voorwaarde is dat de risico’s voor de verkeersveiligheid aantoonbaar tot een minimum beperkt worden.

Sinds 2015 is het in Nederland al mogelijk om met zelfrijdende auto’s te testen op de openbare weg. Maar tot nu toe moest er altijd een bestuurder in het voertuig aanwezig zijn. De nieuwe Experimenteerwet maakt het testen met een bestuurder op afstand mogelijk. Die operator blijft aansprakelijk. Met de aanvulling van de Wegenverkeerswet 1994 wil het kabinet de regelgeving toekomstbestendig te maken.

Er gelden verschillende voorwaarden en restricties voor de tests. Voordat de minister van Infrastructuur en Waterstaat toestemming geeft voor zo’n test, wordt de aanvraag eerst beoordeeld door de RDW, de politie, de wegbeheerder en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid.

Rijbewijs

Zij bepalen of de risico’s voor de verkeersveiligheid voldoende zijn ondervangen. Ook moet de bestuurder op afstand altijd over een geldig rijbewijs beschikken. Verder is er altijd sprake van een afgebakende tijd waarbinnen de tests mogen plaatsvinden op een specifieke weg of wegdeel. Tenslotte moeten de uitkomsten van het experiment worden teruggekoppeld aan de RDW.

In België mogen autofabrikanten en technologiebedrijven sinds 1 mei vorig jaar tests uitvoeren op weg met volledig zelfrijdende auto’s. Ook hier moet een operator aanwezig zijn die vanaf een afstand kan ingrijpen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Testen toegestaan met zelfrijdende auto zonder bestuurder - VerkeersNet
De Zelfrijdende shuttle bij het Ommelander Ziekenhuis in Scheemda. FOTO Provincie Groningen/Sabina Theijs

Testen toegestaan met zelfrijdende auto zonder bestuurder

De Zelfrijdende shuttle bij het Ommelander Ziekenhuis in Scheemda. FOTO Provincie Groningen/Sabina Theijs

Niet alleen het telefoonverbod op de fiets is 1 juli ingegaan, ook de Experimenteerwet voor zelfrijdende auto’s is van kracht geworden. Sinds maandag mag er onder strikte voorwaarden op de openbare weg getest worden met zelfrijdende auto’s zonder aanwezige bestuurder. Wel moet een operator vanaf een afstand kunnen ingrijpen. Een andere voorwaarde is dat de risico’s voor de verkeersveiligheid aantoonbaar tot een minimum beperkt worden.

Sinds 2015 is het in Nederland al mogelijk om met zelfrijdende auto’s te testen op de openbare weg. Maar tot nu toe moest er altijd een bestuurder in het voertuig aanwezig zijn. De nieuwe Experimenteerwet maakt het testen met een bestuurder op afstand mogelijk. Die operator blijft aansprakelijk. Met de aanvulling van de Wegenverkeerswet 1994 wil het kabinet de regelgeving toekomstbestendig te maken.

Er gelden verschillende voorwaarden en restricties voor de tests. Voordat de minister van Infrastructuur en Waterstaat toestemming geeft voor zo’n test, wordt de aanvraag eerst beoordeeld door de RDW, de politie, de wegbeheerder en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid.

Rijbewijs

Zij bepalen of de risico’s voor de verkeersveiligheid voldoende zijn ondervangen. Ook moet de bestuurder op afstand altijd over een geldig rijbewijs beschikken. Verder is er altijd sprake van een afgebakende tijd waarbinnen de tests mogen plaatsvinden op een specifieke weg of wegdeel. Tenslotte moeten de uitkomsten van het experiment worden teruggekoppeld aan de RDW.

In België mogen autofabrikanten en technologiebedrijven sinds 1 mei vorig jaar tests uitvoeren op weg met volledig zelfrijdende auto’s. Ook hier moet een operator aanwezig zijn die vanaf een afstand kan ingrijpen.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.