Stad van de toekomst BEELD Toyota

Japanse stad van de toekomst draait om slimme mobiliteit

Gescheiden verkeersstromen, alleen elektrische en zelfrijdende auto’s en slimme infrastructuur. Het zijn de ingrediënten van Woven City, de stad van de toekomst die autofabrikant Toyota volgend jaar gaat bouwen in Japan.

“Het is een unieke kans om op deze manier toekomstige technologieën te ontwikkelen en te testen”, zegt Akio Toyoda, President van Toyota Motor Corporation in een verklaring. De autofabrikant kondigde het project aan tijdens de mondiale techbeurs CES in Las Vegas.

Sensors

Woven City is bedoeld als een levend laboratorium en zal als thuis dienen voor onder meer onderzoekers en wetenschappers. Zij zullen zich bezighouden met de ontwikkeling en het testen van autonoom rijden, robotica, persoonlijke mobiliteit, smart homes en kunstmatige intelligentie.

De stad komt op een terrein van 175 hectare aan de voet van de berg Fuji, de hoogste berg van Japan. Woven betekent met elkaar verweven en dat is dan ook wat de stad voorstaat. Inwoners, gebouwen, infrastructuur en voertuigen zijn allemaal met elkaar verbonden en communiceren met elkaar via data en sensors. Waterstof is de belangrijkste energiebron. Toyota is hier al enige tijd mee aan het testen.

Drie type straten

Op het gebied van mobiliteit heeft de stad verschillende noemenswaardigheden. Toyota ontwikkelt onder meer een systeem waarmee infrastructuur bestuurd kan worden. Hoe dat er precies uitziet, dat is nog niet bekend, legt een woordvoerder van Toyota uit. In de stad zijn alleen volledig autonome en elektrische voertuigen te vinden.

De Woven City draait dan wel op waterstof, dat betekent niet dat alle voertuigen die daarin rondrijden per definitie ook op waterstof rijden, legt de woordvoerder uit. Overigens is een waterstofauto ook een elektrische auto, met dat verschil dat de elektriciteit aan boord uit waterstof gehaald wordt, benadrukt hij.

Verkeersstromen worden gescheiden. Er komen drie typen straten in de stad: een voor alleen snellere voertuigen, een voor een mix van voertuigen met een lage snelheid, persoonlijke mobiliteit en voetgangers en een voor alleen voetgangers – een promenade.

Waterstof

Toyota heeft voor de stad verder een groot centraal park in gedachten, evenals verschillende wijkparken. Ze zijn bedoeld om de inwoners dichter bij elkaar te brengen.

De stad moet uiteindelijk volledig duurzaam zijn. Niet alleen omdat waterstof de belangrijkste energiebron is overigens. De daken van gebouwen worden bedekt met panelen die zonne-energie opwekken, als aanvulling op de energie die opgewekt wordt door brandstofcellen. Gebouwen zullen hoofdzakelijk van duurzaam geproduceerd hout gemaakt worden. Het plan is verder om de stad als het ware te laten opgaan in zijn natuurlijke omgeving.

Google

Voor het ontwerp van de Woven City werkt Toyota samen met de Deense architect Bjarke Ingels, oprichter van de Bjarke Ingels Group (BIG). De wereldvermaarde architect en zijn team zijn verantwoordelijk voor onder meer het nieuwe Two World Trade Center in New York, het nieuwe hoofdkantoor van Google in Californië en verschillende wolkenkrabbers in San Francisco en Vancouver.

Toyota zal andere commerciële partijen en geïnteresseerde wetenschappers en onderzoekers van over de hele wereld uitnodigen om in Woven City aan eigen projecten te komen werken.

Zoektocht

“We heten iedereen welkom die de manier waarop we leven wil verbeteren, om te profiteren van dit unieke ecosysteem en ons te vergezellen in onze zoektocht naar een betere manier van leven en mobiliteit voor iedereen”, aldus Akio Toyoda.

De bedoeling is dat er in eerste instantie 2.000 mensen in Woven City komen te wonen, onder wie Toyota medewerkers en hun gezinnen, gepensioneerden, wetenschappers en partners van Toyota Motor Corporation. De start van de bouw staat gepland voor begin 2021.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is binnen ProMedia Group als redacteur en presentator verantwoordelijk voor evenementen, tv-uitzendingen en andere video-content, zoals webinars en online congressen. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor de Personenvervoer en Verkeer-vakbladen VerkeersNet, OVPro en TaxiPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.