Rotterdam verleent eerste vergunningen deelmobiliteit

De aanbieders van deelfietsen en deelscooters die nu in de binnenstad van Rotterdam actief zijn, krijgen een vergunning en kunnen deelvervoer blijven aanbieden. Ook krijgt Rotterdam een nieuwe aanbieder voor elektrische scooters.

Sinds 1 januari geldt een vergunningsplicht voor bedrijven die in Rotterdam fietsen, brom- en snorfietsen, steps en bakfietsen om te delen aanbieden.

De voertuigen maken inwoners mobieler en zijn minder vervuilend, maar stellen de stad wel voor een uitdaging. De parkeerdruk is hoog en de verkeersveiligheid is regelmatig in het geding. Bijvoorbeeld omdat fietspaden te vol zijn of omdat mensen niet altijd goed om weten te gaan met de nieuwe voertuigen. De gemeente wil dat het aanbod van goede kwaliteit is, dat het aansluit op het aantal gebruikers en dat iedereen netjes parkeert.

Bijgesteld

Rotterdam biedt ruimte voor 6500 deelvoertuigen: 3000 fietsen, 2000 brom- en snorfietsen, 1000 elektrische steps en 500 bakfietsen en andere vormen van deelvervoer. Het maximumaantal deelvoertuigen kan worden bijgesteld als er meer of minder vraag naar deelmobiliteit is.

Aanbieders van deelauto’s en -brommobielen hoeven overigens niet aan die vergunningsplicht te voldoen. Voor deze voertuigen is namelijk een parkeervergunning nodig. Voor bakfietsen zijn momenteel nog geen vergunningen verleend. Datzelfde geldt voor elektrische steps. Er zijn op dit moment namelijk nog geen door de RDW goedgekeurde deelsteps. Met deze zet wil de gemeente klaar zijn voor het moment dat er nieuwe regelgeving komt.

Naast de huidige aanbieders in de stad verwelkomt Rotterdam ook een nieuwe deelaanbieder voor elektrische scooters: Check. Net als GoSharing, dat startte vlak voor de invoering van de verplichte vergunning, biedt Check ook 400 elektrische scooters om te delen.

Rotterdamse Stadsfiets

Sinds 2016 zijn er in Rotterdam verschillende nieuwe deelfietsinitiatieven gestart. Zo werd Gobike in dat jaar actief met vaste deelfietsstations. In 2017 startten oBike, Donkey Republic, Mobike en oFo met deelfietssystemen.

In 2018 is Flickbike in het Rotterdamse havengebied van start gegaan, terwijl oFo zijn activiteiten in Rotterdam stopte. De Watertaxi Rotterdam wil graag de Rotterdamse Stadsfiets introduceren. Dit betreft een plan voor 1.800 deelfietsen en 150 vaste deelfietsstations.

Inmiddels hebben zich ook verschillende partijen gemeld met andere deeltweewielerconcepten, zoals elektrische scooters en steps. In het najaar 2018 is Felyx deelscooters gestart en zijn er circa 325 elektrische deelscooters in Rotterdam beschikbaar.

Goed beleid maken

Rotterdam, maar ook Amsterdam, is daarom al lang bezig met nadenken over oplossingen. Zo moesten ondernemers in de Maasstad vorig jaar bewijzen dat hun voertuigen geen overlast veroorzaken. Amsterdam koos er twee jaar geleden voor maximaal drie deelfietsaanbieders toe te laten. De partijen zijn geselecteerd op kwaliteit.

Gemeentes krijgen van alle kanten hulp bij het ontwikkelen van goed beleid op gebied van deelmobiliteit. Zo lanceerde CROW-Fietsberaad vorig jaar het Dashboard Deelfietsen. De tool moet het voor overheden mogelijk maken om te sturen op de perfecte deelfietssysteem.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is binnen ProMedia Group als redacteur en presentator verantwoordelijk voor evenementen, tv-uitzendingen en andere video-content, zoals webinars en online congressen. Daarnaast schrijft hij regelmatig voor de Personenvervoer en Verkeer-vakbladen VerkeersNet, OVPro en TaxiPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.