Next Urban Mobility BEELD Pon

ACM: PON en NS mogen onder voorwaarden samen reisapp maken

De Nederlandse Spoorwegen (NS) en PON mogen de handen ineenslaan in een nieuw bedrijf, waarbij reizigers verschillende vormen van vervoer kunnen plannen, boeken en betalen via één app. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) stelt wel als voorwaarde dat NS de trein en de OV-fietsen tegen dezelfde voorwaarden levert aan concurrenten van dit nieuwe bedrijf. De ACM moest onderzoeken of de joint venture tussen NS en PON de eerlijke concurrentie op de MaaS-markt niet bedreigt. 

PON en NS zijn twee belangrijke grote bedrijven op de vervoersmarkt. Daarnaast zijn de trein en de OV-fietsen zeer belangrijke vervoersmiddelen voor de reizigers. Daarom ontstaat volgens ACM het risico dat PON en NS de trein en OV-fiets tegen hogere prijzen of slechtere voorwaarden aanbieden aan concurrenten dan aan de eigen gezamenlijke onderneming.

Voldoende concurrentie

“Dat is niet goed voor de concurrentie en innovatie op het gebied van het aanbieden van reisapps”, verklaart de ACM. “Daarom moeten NS en PON, op het moment dat zij de trein en OV-fiets aanbieden via hun nieuwe bedrijf, deze diensten van de NS tegen ten minste dezelfde voorwaarden aanbieden aan concurrerende reis-app aanbieders.” Op die manier kunnen andere bedrijven ook aantrekkelijke reis-apps maken en blijft er voldoende concurrentie tussen reis-apps mogelijk, is de redenering.

NS meent dat deelmobiliteit bijdraagt aan duurzame mobiliteit in de steden. “NS gelooft dat trein, fiets en elektrische deelauto elkaar perfect kunnen aanvullen”, aldus Tjalling Smit van NS. “Met Hely maken we die combinatie net zo makkelijk als een eigen auto op de stoep. We zijn blij om met PON de handen ineen te slaan om duurzaam reizen makkelijker te maken en de leefbaarheid in wijken te verbeteren met minder auto’s op straat.”

MaaS

Hely is begin 2018 door NS opgericht en biedt deelvervoer aan in Amsterdam, Delft, Den Haag, Haarlem, Rotterdam en Utrecht. De activiteiten van Hely gaan door de goedkeuring van ACM samen met die van Next Urban Mobility, een vergelijkbaar initiatief van PON. Door de uitspraak van ACM wordt nu gegarandeerd dat, naast de vervoersdiensten van NS, Pon en haar dochterbedrijven, ook vervoersdiensten van andere bedrijven in het aanbod worden opgenomen.

De digitale markt voor mobiliteitsontwikkeling is sterk in ontwikkeling, onder meer op het gebied van Mobility as a Service (MaaS). Bij MaaS kan een reiziger bijvoorbeeld via een app een volledige reis met verschillende vervoersmiddelen plannen, boeken en betalen. Onder de noemer van MaaS worden verschillende – soms door de overheid gestimuleerde – initiatieven ontplooid. ACM geeft aan dat het in deze belangrijk is dat in deze opkomende markt ‘veel ruimte is voor innovatie en dat verschillende aanbieders de kans krijgen om een product te ontwikkelen’.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.