Brouwer Transport (N201)-0022

Slimme verkeerslichten verbeteren doorstroming vrachtverkeer

De inzet van intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s) verkort de reistijd van vrachtverkeer op drukke doorgangsroutes. Bovendien nemen de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik af. Dat blijkt uit een pilot van Goedopweg in samenwerking met transportbedrijf Brouwer Transport B.V.

Er werd verwacht dat slimme verkeerslichten bijdragen aan de verkeersveiligheid, aan duurzaamheidsdoelstellingen en aan de doorstroming en daarom is dit in deze proef gemeten. Voor een periode van zes weken voor de coronacrisis werden de resultaten bijgehouden van een aantal vrachtauto’s van Brouwer Transport, die voor de proef beschikbaar werden gesteld. Zij reden over een traject op de N201, waar negen iVRI’s zijn geplaatst op een lengte van 14 kilometer.

Voorrang door app

De vrachtwagens van het transportbedrijf werden uitgerust met een app die ontwikkeld is door de firma Dynniq. Via deze app, genaamd ‘Dynniq GreenFlow for Trucks’, konden de vrachtwagens met de slimme verkeerslichten communiceren. Deze verkeerslichten zelf kunnen ook onderling communiceren en dus inspelen op drukte. Als de situatie het toelaat, kan het voertuig dan voorrang krijgen.

Tijdens de pilot bleken de wagens die deelnamen aan de proef een gemiddelde reistijdwinst te boeken van 14 procent op de route van en naar Mijdrecht. Ze kregen vaker of eerder groen licht, wat betekent dat ze vaker hoeven af te remmen of juist op te trekken. Om die reden verbruiken de vrachtauto’s ook minder brandstof en vermindert de CO2-uitstoot. Andere positieve gevolgen zijn minder geluidsoverlast en een verbetering van de doorstroming van het verkeer.

Wijdverspreide uitrol

“Als distributeur is een vlotte doorstroom van het verkeer belangrijk. Onze chauffeurs ervaren de app als een rijstijlcoach: een app die bijdraagt aan een rustige rijstijl door het verstrekken van een adviessnelheid. Hierdoor kan de chauffeur vroegtijdig anticiperen op het stoplicht, waardoor start-stop bewegingen verminderd worden. Wij geloven dat een wijdverspreide uitrol de sleutel is tot succes. Door meer verkeerslichten en verkeersdeelnemers aan te sluiten op dit systeem, zal de doorstroom van dagelijks verkeer verbeterd worden”, aldus directeur Arwin Brouwer van Brouwer Transport en Logistiek B.V.

Met het afronden van de pilot met Brouwer Transport is tevens de realisatie van de iVRI’s op de N201 afgerond, maar er wordt door Goedopweg verder gewerkt aan de realisatie van slimme verkeerslichten in de provincie Utrecht. In totaal worden in de regio Utrecht meer dan 100 slimme verkeerslichten door Goedopweg geplaatst en binnen enkele jaren moeten alle 5.500 verkeerslichten in Nederland zijn omgebouwd tot slimme verkeerslichten. De landelijke uitrol van intelligente verkeerslichten is één van de pijlers van Talking Traffic, een landelijk publiek-privaat samenwerkingsverband.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

1 reactie op “Slimme verkeerslichten verbeteren doorstroming vrachtverkeer”

Martin Kroon|23.07.20|13:55

Prima onderzoek!

Veel VRI’s kunnen slimmer afgestemd worden zonder interactieve snufjes in te bouwen.
Overal waar je als automobilist voor nop moet stoppen zonder vragend verkeer vanuit dwarswegen of overstekers, is er nodeloze energieverspilling en ontstaan vermijdbare CO2/NOx/PM/geluid-emissies! In rijtests heb ik gemeten dat 3 extra stops verbruik en emissies verdubbelen.

Daarom heb ik in het NVC 2013 het plan ‘knippergeel-voor-fietsers’ ingediend, win-win-win.
Zie https://lnkd.in/dx6rG7z

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.