Intelligente laadtegel Tiler (foto Tiler)

‘Laden e-bike gemakkelijker door innovatieve laadtegel’

Hoewel er geen stroomkabel, verwisselbare accu of laadstation te zien is, kunnen elektrische fietsen toch worden opgeladen rondom Ahoy in Rotterdam. Daar wordt namelijk een innovatieve oplaadtegel getest van het bedrijf Tiler. Het is de bedoeling om de tegel binnenkort op de markt aan te bieden. In eerste instantie past deze op een selectie van e-bikes en het is doelstelling om die universeel te maken. 

Tiler wordt mede gerund door Christiaan van Nispen, een voormalige bankier die zich bezighoudt met duurzaam ondernemen. Hij ging via Delft Enterprises aan de slag met een team van de TU Delft, dat zich voor de scriptie bezighield met de ontwikkeling van een laadtegel. Dit heeft inmiddels geleid tot Tiler, een bedrijf met een duidelijke visie. “Wij denken dat er een ontzettende groei van licht elektrisch vervoer gaat komen, zoals e-bikes, elektrische cargo fietsen en e-stepjes. Dit kan alleen gebeuren als je een hele goede infrastructuur hebt voor het laden.”

Geen draad nodig

Een groot voordeel is dat de tegel gemakkelijk in de grond kan worden gelegd, waarna een fietser zijn tweewieler hier alleen nog maar bovenop hoeft te parkeren. Van Nispen: “Er is geen draad meer nodig, het is slim en je kunt buiten opladen. Zelfs als het regent, stormt of sneeuwt. Je kunt de e-bike gewoon neerzetten en het laden begint.”

Het product lijkt op een normale stoeptegel, van circa 30 bij 30 centimeter groot. Daar gaat een veilig magnetisch veld van uit. Wanneer een elektrische fiets hierop wordt geparkeerd, start het opladen via inductieladen door de standaard. Met de huidige oplossing moet op termijn ongeveer 80 procent van alle e-bikes geladen kunnen worden. En Tiler is in gesprek met fabrikanten van batterijen en batterijmanagementsystemen, om dit nog slimmer te maken.

Zakelijke markt

In eerste instantie richt Tiler zich met name op de zakelijke markt, zoals deelfietsen voor zorginstellingen, de verhuur van e-bikes door hotels of andere grotere bedrijven. Dit zijn voorbeelden van organisaties die meerdere deelfietsen ter beschikking hebben, die op regelmatige basis gebruikt worden. Deze partijen hebben dus behoefte aan een eigen laadinfrastructuur. Maar tegelijkertijd is het laden vaak veel gedoe en duur, en het kan zelfs gevaarlijk zijn als het binnen moet gebeuren.

Bij de ontwikkeling van de tegel is de klantbeleving dan ook centraal gezet, legt Van Nispen uit. Het bedrijf vindt het namelijk belangrijk om een probleem op te lossen. Met een gemakkelijke en economisch, aantrekkelijke oplossing hoopt het een bijdrage te leveren aan duurzaamheid en een meer aantrekkelijke infrastructuur in steden. “Misschien stimuleren wij meer fietsgebruik door deze slimme tegel.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.