GL Utrecht bezorgd over manipulatie slimme verkeerslichten

De hack van apps waardoor slimme verkeerslichten om de tuin konden worden geleid, baart GroenLinks in Utrecht zorgen. De veiligheid en de voorrang voor app-gebruikers zijn door twee Statenleden aangekaart in vragen aan het college van Gedeputeerde Staten. Het duo ziet de voordelen van zulke systemen, maar wil weten hoe manipulatie wordt voorkomen. 

Nelleke Groen en David Oude Wesselink hebben schriftelijke vragen gesteld nadat twee beveiligingsonderzoekers eerdere deze maand lieten zien dat ze apps gemakkelijk konden misleiden en zo groen licht kregen, terwijl ze helemaal niet in de buurt waren. “Slimme verkeerslichten kunnen een mooie oplossing bieden voor het sturen van het verkeer en bijvoorbeeld het ‘slim’ voorrang geven aan fietsers. Er moet echter wel goed over nagedacht worden, want als het makkelijk is om dergelijke verkeerslichten te manipuleren, kan het ook tot onveilige situaties leiden”, zegt David Oude Wesselink.

Verantwoordelijkheid data

GroenLinkers Oude Wesselink en Nelleke Groen hebben de vragen ingediend om erachter te komen of in Utrecht ook verkeerslichten zijn gefinancierd die mogelijk om de tuin geleid kunnen worden. Bovendien willen ze van de provincie weten wie er verantwoordelijk is voor het beheer van de bijbehorende apps en wat er gedaan wordt met de verzamelde data. Het gaat om infrastructuur in de openbare ruimte in eigendom van de provincie, dus welke verantwoordelijkheid ziet de provincie voor zichzelf?

Nederland loopt voorop in de uitrol van slimme verkeerslichten en deze kunnen veel voordelen bieden. Bijvoorbeeld de doorstroming kan flink verbeteren. Maar GroenLinks benadrukt dat er een goede afweging moet worden gemaakt. “Is het veilig, wat doen we met de verzamelde data, zorgt het inderdaad voor een betere verkeerssituatie en zorgt het niet voor het oneerlijk bevoordelen van bepaalde verkeersdeelnemers? Belangrijke vragen om te stellen, en we zijn dan ook benieuwd naar het antwoord van het college”, aldus Groen.

De uitrol van slimme verkeerslichten in Nederland heeft een impuls gekregen door het samenwerkingsverband Talking Traffic. Dit verband zorgt ook voor landelijke coördinatie. Hierin werken overheden en marktpartijen samen. Veiligheid bij de inzet van intelligente verkeerslichten staat voorop. De hack kon dan ook alleen plaatsvinden bij niet-goedgekeurde apps, die gemeenten zelf hadden toegelaten tot hun platformen. Talking Traffic benadrukt dat er verschillende technische en organisatorische maatregelen zijn genomen ten aanzien van de veiligheid en er zijn regelmatig controles ingesteld tussen de apps en slimme verkeerslichten zelf.

Prioritering

GroenLinks richt zich niet alleen op de garantie dat de apps niet te manipuleren zijn, want de twee vragen zich ook af waarom fietsers met de app eerder groen licht zouden moeten krijgen dan mensen zonder app. Dit zou betekenen dat mensen die bijvoorbeeld geen smartphone hebben of vanwege privacyredenen hun locatie niet willen delen, geen gebruik kunnen maken van de voordelen. De twee GroenLinks-politici brengen in dat klassieke lussen ingezet kunnen worden om een vervoerswijze te detecteren en eventueel te prioriteren.

Als laatste richten de twee zich op de verkeersveiligheid van smartphonegebruik in het verkeer. “Klopt het dat de apps ook aanvullende informatie geven over de stand van het verkeerslicht, zoals welke kleur en de tijdsduur dat dit nog duurt? In hoeverre is de verkeersveiligheid hiermee in gevaar, omdat dit zorgt voor extra afleiding en ook extra risico geeft op fouten?”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.